Fantastiskt porträtt av Amanda Ginsburg i Fredrik Lindströms poesi-program!

Fantastiskt porträtt av Amanda Ginsburg i Fredrik Lindströms poesi-program!

Amanda Ginsburgs karriär har de senaste åren gått spikrakt uppåt. Hon har synts och hörts bland annat i SVT Gokväll och i Allsång på Skansen, spelat över hela landet för tusentals åhörare, och, inte minst, belönats med en Grammis.

Nu är hon aktuell i Fredrik Lindströms program ”Helt lyriskt”, som redan ligger på SVT Play, och sänds ikväll den 3 feb kl 21.00 i SVT1.

I programmet tolkar hon, tillsammans med sin vapendragare pianisten Filip Ekestubbe, ingen mindre är Stig Dagerman. Och med den äran! Amandas varma personlighet och talang går rakt in i både publiken och Fredrik Lindströms hjärta.

- Dikten jag och Filip tonsatt heter Höst och är skriven av Stig Dagerman. Vördnadsfullt har vi två tagit oss an varje fras, varje ord, val av ton, val av ackord och allra först val av tonart. För det spelar roll. För mig sitter dikten nu ihop med vår melodi. Ord och ton har blivit ett och det gör mig glad, berättar Amanda.

- Programmet i sig handlar om sorg och när en talar om det kommer en gärna in på döden. En dag när en kär vän inte längre lever kommer Stig Dagermans ord att eka inom mig och skänka mig tröst. Jag får för mig att särskilt många behöver dessa ord och kanske även toner, just nu.

Amandas låt ”Höst” finns nu ute som singel.