Adolphson & Falks legendariska album ”Med rymden i blodet” fyller 40 år!

Adolphson & Falks legendariska album ”Med rymden i blodet” fyller 40 år!

Det firar Adolphson & Falk med en remastrad jubileumsutgåva pressad i blodröd vinyl som släpps 4 november samt en turné i december tillsammans med syntpionjären Greg FitzPatrick, mannen bakom soundet!

Vi hade blivit husband i Kjell Alinges radioprogram Eldorado. Under hela 1981 hade vi producerat specialinslag till det populära programmet som sändes varje vecka på söndag förmiddag”, säger Tomas Adolphson,

I Tyskland och England hade syntmusiken börjat växa sig stor. Eldorados musikproducent, Lars-Göran Nilsson, saknade de nya spännande ljuden i den svenska musiken där 70-talsrocken fortfarande stod stabil. Både svensk media och svenskt musikliv var högljutt negativa till de nya elektroniska instrumenten som snodde jobb från studiomusiker och filharmoniker. Debatten var stundtals het! LG bad Adolphson & Falk att skriva en sång med futuristiska förtecken och bjöd in syntpionjären Greg FitzPatrick till Riksradions studio 7 i Stockholm. LG ville pröva att ”kombinera The Everly Brothers med Kraftverk”, som han uttryckte det! Adolphson & Falk fick två dagar på sig att spela in sin nya komposition som döptes till ”Blinkar blå”.

Under LG:s vakande öra skapade Greg en, för den tiden, egensinnig och spännande ljudbild till den nyskrivna låten. Det blev stort genomslag och succé när ”Blinkar blå” sen spelades upp i programmet. Så pass att Sveriges radio gav ut inspelningen på egen skivetikett.
Det blev stora försäljningssiffror och vi fick vår första hit och stora genombrott. Större än vi själva förstod. Den plötsliga kommersiella framgången blev för svår att hantera för Riksradion, men med en hit i bagaget hade vi nu fått ett gyllene läge. Vårt förlag AIR Music (nuvarande BMG) erbjöd sig att betala för och ge ut ett helt album med våra sånger och med Gregs syntar”, säger Anders Falk.
Bandet fick full frihet (under ansvar) att skapa i studion under sommaren och hösten 1982. Adolphson & Falk komponerade och sjöng. Greg arrangerade och spelade alla instrument, Ljudteknikern Dagge Lundquist spelade in och gav deras sound extra lyster i sina analoga mixar. LG bevakade, lyssnade, kritiserade och berömde.

Greg samlade ihop sina finaste syntar och trummaskiner som han också börjat hyra ut till det yrvakna, men nu ändå nyfikna, musiksverige. Texternas övergripande tema var självklart. Adolphson & Falk skulle fortsätta fånga in rymden, framtiden och tekniken. Ordkonstnären Kjell Alinge bjöd dem generöst på en spännande albumtitel. ”Med rymden i blodet”.

Vår omslagsidé var en blodsdroppe som skulle spegla världsrymden. Illustratören Kent Nyberg löste den kanske alltför svåra uppgiften elegant genom att låta Saturnus ringar omfamna blodsdroppen”, säger Anders Falk.

”Med rymden i blodet” fick över lag mycket positiva recensioner, som ett av de första pop-albumen i Sverige som presenterade det nya elektroniska soundet i inledningen av det glada 80-talet, då ett nytt sätt att producera och arbeta med musik hade inletts.

Vi är evigt tacksamma för att vi fick vara en liten del av den stora utvecklingen, säger Tomas Adolphson.

Turnédatum Med Julen i Blodet 2022
13 december Rival - Stockholm
14 december Konserthuset - Västerås
15 december Stora Teatern - Göteborg