Foto: Olof Grind

Ale Möller är gränslös och tidlös på nya albumet som släpps idag!

"Den musik som man inte direkt väntade sig. Det oväntade men bekanta. Igen. Just det som är Ale Möllers  främsta signum. Att lyfta fram och hylla det oväntade och främmande." - GAFFA (5/6)

"Ale Möller har inte bara gjort en gedigen skiva utan ett verk som, kanske tack vare ensemblens storlek och mångsidighet, faktiskt är ännu mer omväxlande och karaktärsfull än mycket annat han gjort, och minst lika bra. Och det vill inte säga lite." - LIRA

"Det är en utsökt världsmusik, som ger nya berättelser. Förhållningssättet är rikt på ödmjukhet, blandat med energi och just stor närvaro." - Opulens

Lyssna på albumet HÄR.

Med mer än 1000 låtar noterade hos STIM och med en mängd prestigefyllda samarbeten i bagaget är han en centralgestalt på den skandinaviska folk- och världsmusik-scenen och kallas ”The Godfather of Nordic folk". Utöver att vara en multiinstrumentalist av sällan skådat slag är Ale också en berättare och en filosof som på scenen lyckas sammanföra musikalisk briljans med värme och humor. Genom åren har Ale Möllers publik vuxit sig större, vilket gett honom en bred publik trots att han ofta rör sig långt utanför ”den kommersiella mittfåran”.

För sina många banbrytande projekt har han, som enda skandinav, tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen ”Folk Alliance Lifetime Achivement Award”, ett pris som han delar med bland andra Joni Mitchell, Bob Dylan, Harry Belafonte och Joan Baez. För sina många banbrytande projekt har han, som enda skandinav, tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen ”Folk Alliance Lifetime Achivement Award”, ett pris som han delar med bland andra Joni Mitchell, Bob Dylan, Harry Belafonte och Joan Baez. Ale har även erhållit Sir George Martin priset för insatser att inspirera yngre musiker att upptäcka mångfalden i musiken.

Ett halvt sekel på scenen… Det är klart jag funderat över vad som drivit mig i alla år. Framförallt har jag alltid blivit stimulerad och upprymd när det är något jag inte förstår – när något är annorlunda. Jag är nog en obotlig xenoman! Andra är på ett annat sätt och blir obehagliga till mods. Jag tror inte att man skall moralisera om detta. Moralisera skall vi däremot göra när politiska krafter exploaterar xenofobi och gör politik av den, säger Ale.

Vill utmana och öppna nya dörrar

Ale Möller har alltid haft förmågan att med ett nyfiket och öppet sinne plocka fram unika röster i musiken, både när han verkar i internationella kretsar eller på hemmaplan. Det Möllerska soundet lockar lyssnaren att öppna nya dörrar. I rollen som estradör, musikant, kompositör, professor och inspirerad föreläsare fortsätter Ale Möller att utmana och expandera musikens gränser.

Det som började som ett beställningsverk från Sveriges Radio har nu landat i det albumaktuella musikkonstverket XENO MANÍA. Ale Möller har tagit fasta på inspirationen från fyra av sina stora inspiratörer: en grekisk amanes-sångare, en indisk baul-guru, en legendarisk dalaspelman och en riti-spelare från Västafrika.

- Tidigare har det alltid varit de fysiska mötena med spelvänner runt om i världen som fått igång mig. Men med XENO MANÍA upptäckte jag att de mötena allt oftare sker inuti mitt huvud. Många av mina stora inspiratörer lever ju inte längre, men känns ändå så oerhört närvarande. Det blir lite som att jamma med de som inte längre finns!

Med dubbla slagverk, blåsarsektion och nyckelharpa som blandar sig med Ales alla udda instrument skapas en egen klang. Det här niomannabandet är noga utvalt av ciceronen Ale, där varje medlem är ett starkt namn med en egen karriär. Här finns det som är signifikant för Ale Möllers konstnärskap: Ales musik blir aldrig mainstream och han lyckas kombinera det traditionella med det nya och angelägna.

Bandet Xeno Manía består av:
Ale Möller (div instrument)
Jonas Knutsson (saxar)
Per Texas Johansson (klarinetter)
Johan Graden (piano/keyboard)
Kerstin Ripa (horn)
Erik Rydvall (nyckelharpa)
Felicia Westberg (bas)
Liliana Zavala (percussion)
Robin Cochrane (percussion)

Den 26:e februari är Ale middagsgäst i SVT:s program GoKväll, och just nu frontar han nya numret av musikmagasinet LIRA.

Albumet XENO MANÍA är ute nu på den nya etiketten QUALITY RECORDINGS.