Ale Möller, hederspristagaren av svenska musikexport-priset, på turné!

Ale Möller, hederspristagaren av svenska musikexport-priset, på turné!

Förra veckan tilldelades 50-årsjubilerande artisten Ale Möller hederspriset i svensk musikexport och nu är det dags för Ale och bandet att bege sig ut på turné i Sverige med projektet Xeno Manía. Totalt görs 8 konserter i 8 städer!

I år firar även Ale Möller 50 år på scen, i och samband med detta släppte han ett storslaget musikverk som hyllar lusten till det främmande Xeno Manía.
I väntan på att kunna komma ut på turné har bandet sedan släppet i våras livestreamat en konsert från Fasching och spelat in en konsertfilm i Bollnäs tidigare i vår. Nu åker projektet ut på en stor höstturné!

LÄNK till filmen

- Jag är mycket stolt, och innerligen tacksam för detta hedersamma pris, och samtidigt ledsen över att inte kunna vara på plats.
Priset betyder extra mycket för att jag ju är verksam i genrer som man kanske inte vanligtvis förknippar med Det Svenska Musikundret.
Jag har min bas i folk- och världsmusik och har turnerat i över femtio år - och i stora delar av världen.
Jag tror det är många här hemma som inte vet hur stort och passionerat intresse som finns runt om i världen, också för denna musik, säger Ale i sitt tacktal

- Detta är ju ett Exportpris, ändå vill jag passa på att lyfta fram … Import, hur viktigt det är att vi också får in nya impulser och klanger. Öppnar nya dörrar.

För mig har detta alltid varit en otroligt viktig del, som gett allt resande en större mening.
För när jag talar om folkmusik så menar jag inte bara traditionsmusiken, utan också den musik som uppstår i mötet mellan inhemska traditioner och musik som invandrar till vårt land från andra kulturer.

Där föds idag ny och spännande musik som berättar mycket om Sverige i vår egen tid.
Jag är glad att få vara en del av detta.

Stort tack för priset.
/Ale Möller

Regeringens motivering:

"Vem är lika självklar i en polka från Dalarna som i en grekisk rebetiko eller på en scen i Senegal? Vem har tagit Sverige till världen, och världen till Sverige som han? Svaret är såklart Ale Möller! Den flerfaldigt globalt hyllade och otaligt prisade skandinaviske multimusikanten. Men beror all denna framgång på att han förklarades som omusikalisk i unga år?

Att han kanske därför tvingades upptäcka musiken helt med eget sinne och öra? Ale Möller spelade jazz, Tolvskillingsoperan på all världens instrument tills han hittade hem i musikens hjärta - folkmusiken. Professor (den titeln har han också) Möller påminner kanske om att allt - rock, blues, opera, tango med mera - på något sätt är uppdaterad folkmusik. Och folkmusiken står som bekant aldrig stilla.

Gränslös och ostoppbar undersöker den sin samtid för att sedan växa vidare i nya former på samma sätt som en av rikets främsta musikambassadörer också gör själv - honom som vi ser leda en fredskonsert i kinesiska Chengdu med 14 musikanter från hela världen ena veckan och i nästa mottaga samma hederspris som Bob Dylan, Joan Baez och Harry Belafonte fått - Ale Möller!"

Turnéplan, Xeno Manía:

1 okt - Karlskrona, Konserthuset