Amanda Andréas med artistkollegor rockar sockorna under internationella Downs syndrom-dagen!

Den 21 mars infaller den internationella dagen för Downs syndrom, en dag då Sverige hyllar allas lika värde och människors olikheter.
För att uppmärksamma dagen arrangeras ”Rocka sockorna med oss!”, en konsert från Världskulturmuseet i Göteborg, som arrangeras av föreningen Rocka Sockorna, en del av Svenska Downföreningen.

Det blir ett festligt digitalt event med Ida Johansson från Catwalk som programledare, musikframträdande av Boris René, Amanda Andréas, Simon Ljungman och Emil Jensen, massa härliga hälsningar och framträdanden för alla åldrar.

”Jag är så glad att få vara med! För mig är det en självklarhet att rocka sockorna då jag tycker att det är en viktig och härlig symbol för att vi alla är olika individer, men med samma rättigheter och värde!” säger Amanda Andréas, som uppträder.

Konserten sänds på söndag den 21/3 klockan 10:30, är gratis och kan ses online via Världskulturmuseets Facebook-sida.
Här kan ni läsa mer om initiativet.

Vi ställde några frågor till Amanda om skapande, framtiden och digitala konserter:

- Berätta om projektet! Hur kom du i kontakt med rocka sockorna?
Jag fick frågan av Simon Ljungman om att vara med och sa JA direkt. För mig är det en självklarhet att rocka sockorna då jag tycker att det är en viktig och härlig symbol för att vi alla är olika individer, men med samma rättigheter och värde.

- Nu är det ungefär ett år sedan livebranschen fick ställa om till digitala events. Hur ser du på utvecklingen som skett, och hur tror du att det kommer påverka konserter i framtiden, för artister och kreatörer?
Jag är ju i huvudsak en scenkonstnär som älskar mötet med publiken oavsett om det är genom musik, teater eller samtal. Sakta har jag börjat se tjusningen även med digitala event som komplement, men tack och lov tror jag aldrig det kan konkurrera med känslan av att få vara där när det händer. Så jag hoppas innerligt att vi kan återhämta oss snabbt och att vi inte glömmer vårt behov av live-konst. Personligen hoppas jag även att det nära, ärliga tilltalet inom konsten är ännu mer efterlängtat nu efter dessa tider av distans.

- Du har alltid så mycket kul på gång! Kan du berätta om något projekt du jobbar på just nu?
Det har jag er att tack för! Just i denna stund repar vi inför premiären den 22/3 av vår föreställning "Hör Barbro!" om Barbro Hörberg. Det är helt ljuvligt att få närma sig hennes texter, toner och tankar om verkligheten - "så banal, så nära, så löjlig, dramatisk eller poetisk som den är" enligt Hörberg själv.

- Har du gjort något annat under det här året som du vill dela med dig av? Något som skapat minnen?
Jag har börjat skriva musik och text till mitt kommande album. Ett starkt minne är när jag kom på mig själv att tänka: Nej, men Amanda vad ska folk tro med en sån här text? Jag blev, av min egen ängslan, påmind om hur fantastiskt det är att skriva. Vilken frihet bortom vardagens konversationer och snabba tyckanden!

- Berätta om ditt drömprojekt, något mål eller vart du ser dig själv om ett år?
Jag drömmer om att göra en revy. Ett enda hopkok av politik, jazz, poesi, progg, nostalgi, nutid, humor och mer... humor. Helst i en härligt intim lokal som vi fyller till bredden med människor som saknat livemusik och att dela skratt, mat och sittplats med - gamla eller helt nyfunna - vänner! Så i slutet av 2021 ser jag mig själv stå och snickra på någon bärande del av scenografin 20 min innan gästerna gör entré. Hoppas!