Artisten Anna Vild släpper album & diktbok – ”som en masspsykos och mental pandemi utan dess like.”

Idag, torsdag den 9 september släpper artisten Anna Vild albumet & diktboken ”OVÄSEN – En förlorad historia”, ett musikpoetiskt porträtt av den största rättsskandalen i nordisk historia; häxprocessen eller ”Det stora oväsendet", bestående av fyra musikaliska verk och fem poetiska stycken.

- Som en väv där trådar ur fäbodväsendet, kulning, mytologi, folktradition och såväl manligt som kvinnligt sexuellt förtryck flätats samman - till en tes som kittlar den existentiella nyfikenheten, berättar Anna själv.

Anna har dykt ned i den största rättsskandalen i Sveriges historia: Häxprocesserna och framför allt förfasats och fascinerats av frågorna kring ”hur kunde det hända?”, och svaren hon kanske hittat… Anna har i sökandet efter orsakerna rest runt i Dalarna där hon mött ättlingar till de första häxanklagade kvinnorna i Sverige. Hon vill lyfta fram den försvunna kvinnohistorien, och förändra den enorma kunskapsbrist som råder. Kunskapsbrist som resulterat i konsekvenser kvinnor får genomlida och brottas med än idag.

I totalt 15 år har poeten och sångerskan Anna Vilds skärskådning av detta dolda kapitel i historieboken, bearbetats i ord och ton. I samarbete med folklivsforskare, författare, folklorister och jurister har hon dykt ner under 1600-talets grumliga yta i Norden och funnit samband mellan dagens samhällsstrukturer, svunna tidsåldrar, folkslag, livsåskådningar och religioner, allt kopplat till det forntida Skandinavien och istidens ännu olösta mysterium.

- Linjen jag följt bakåt i tiden, är för mig tätt sammanflätad med min fascination för det moderna begreppet ”gaslighting”, en form av psykisk misshandel som går ut på att manipulera en människas verklighetsuppfattning. Fenomenet är vad vi idag kan se låg till grund för ”Det stora oväsendet”. Som en masspsykos och mental pandemi, utan dess like.

Text & Musik: Anna Vild
Produktion: Patricio Silva
Label: Record Union

Anna Vild är uppvuxen i de sörmländska skogarna och utbildad sångerska, musikalartist och dansare. Hon har arbetat med krogshow och musikal i södra Europa och runt om i Sverige. Tills en dag när kroppen plötsligt sa ”nej” och Anna hamnade i rullstol. Med musikens hjälp läkte hon, och har nu under eget namn släppt flera skivor och turnerat över hela Sverige med sina historiska berättarkonserter.