Electric Boys, Prins Svart, Eclipse, Velvet Insane och Tiamat går till MTA Rocks! -  turnébolaget MTA Production startar ny label

Electric Boys, Prins Svart, Eclipse, Velvet Insane och Tiamat går till MTA Rocks! - turnébolaget MTA Production startar ny label

MTA Production är ett av Sveriges största boknings & produktionsbolag. I 20 år har bolaget varit mest känt för att jobba med jazz, folk, pop och singer-songwriter. Men bolagets grundare kommer egentligen själv från rockvärlden.

- MTA har alltid valt väg med hjärtat. Denna gång klappar mitt ungdomshjärta lite extra för rocken!
Så berättar Hilda Sandgren, grundare och kreativ ledare på MTA Production.

- Jag har själv spelat i band som gör electro-rock, rock, pop-punk och så rent personligen är jag mer rock/punk än folkmusik/jazz/visa. Jag älskar all musik som görs bra. Men ärligt talat så klappar mitt innersta musikhjärta mest för rock och hårdrock och electronica!

MTA har tidigare nosat en del på genren då de bokat och hjälpt det ikoniska rockbandet Tiamat en del genom åren då Lars Sköld trummis i bandet, även arbetat på MTA under många år.

- Jag och Lars har dessutom varit tillsammans länge, så Tiamat och deras musik och alla musikerna kopplade till bandet är en del av vår familj. Jag har också sålt och ställt ut sångaren Johan Edlunds konst på olika platser och i olika sammanhang i kontexten av genrer som hårdock, metal och doom. Jag har alltid tyckt om att mixa både genrer och konstarter!

Andra band som från början kommer att ingå i MTA Rocks är Electric Boys som är högaktuella med nytt album och konsertfilm, Prins Svart som släpper nytt album 30 april, Velvet Insane som i maj sjösätter välgörenhetsprojektet Save the Noize, och Eclipse som kommer med ny singel i maj.

- Magnus Henriksson i Eclipse är min granne och vän, som även spelat tillsammans med mig. Jag har följt Eclipse via Magnus och länge känt att jag skulle kunna hjälpa bandet på ett bra sätt. Jag har dock inväntat rätt tillfälle att kunna få möjlighet att officiellt få representera bandet genom att också sätta en kontext och rätt ramar för genre, nätverk och att hitta incitament till ”varför”. Det måste alltid finnas ett varför.

MTA, eller Music Theatre Art, har från starten alltid varit i rörelse, alltid utvecklats.

I nära 20 år har vi arrangerat konserter och satt upp teaterproduktioner, jobbat med event, producerat turnéer över hela världen, jobbat PÅ festivaler, startat och drivit EGNA festivaler, ställt om till digitala konserter osv. Inom MTA ryms ett bokningsbolag som bokar konserter och turnéer, ett musikbolag och förlag som skapar och förvaltar innehåll – live, digitalt och i hybridform, och en kommunikationsbyrå som jobbar med strategisk PR och kommunikation. MTA anlitas också för rådgivning, mentoring och projektledning.

- Vi utvecklar ständigt MTA och vår roster, så är jag öppen för nytt. Alltid. Pandemin gjorde det tydligt för mig att tiden är inne för MTA att börja jobba med andra publika målgrupper och arrangörer samt med andra genrer där produktionstakten generellt är väldigt hög, berättar Hilda.

Vi har jobbat i en lite lugnare och långsiktigare och saktare takt förut. Nu är det en annan tid och en annan utsikt. Sedan är jag också väldigt intresserad på hur digitaliseringen kommer utvecklas i ännu fler genrer än de vi hittills mest representerat fungerar. Allt detta gör att ”tajmingen" är perfekt just nu.