Fysiskt skivsläpp idag för Kristin Amparo - en högst personlig skiva

Fysiskt skivsläpp idag för Kristin Amparo - en högst personlig skiva

Kristin Amparo är aktuell med fysiskt album-släpp. Hon är en av Sveriges mest älskade sångerskor som vunnit stort erkännande för sitt ostoppbara och till synes obegränsade artisteri.

Det här är precis den Amparo jag vill lyssna till, en tydlig, stark röst men samtidigt med nyanser
 - Kultursyn

Hon har beskrivits som Ella Fitzgerald och Amy Winehouse i en och samma person och rör sig fritt mellan genres. En flitigt anlitad jazzsångerska, en stark kraft bakom hiphop-kollektivet Femtastic (med bl.a. flera radiohits tillsammans med det svenska rapfenomenet Cleo), turnerat-kamrat med Oskar Linnros och Daniel Adams-Ray, och känd för de flesta för sin sånginsats på Albin Johnséns ”Din Soldat”. Sommaren 2014 blev Kristin tämligen unik med att uppträda i Allsång på Skansen två gånger samma sommar: först med Albin och i ett senare program med John de Sohn. Och 2015 medverkade Kristin som soloartist i Melodifestivalen med ”I See You” – skriven tillsammans med Fredrik Kempe och David Kreuger.

Idag, den 29 april släpper Kristin Amparo sitt andra fulla studioalbum. Det första med helt egen repertoar. Det är en högst personlig skiva, utan filter.
- Som havets ängar är skivan till mitt inre barn. Den rösten som bara hörs när jag lyssnar riktigt noga och som jag försöker ta hand om och ge så mycket kärlek jag bara kan.

Som havets ängar är Kristins första album med helt egna kompositioner och arrangemang. Visor på svenska och spanska, med rytmer från Anderna och Colombia. Stora delar av musiken har skrivits på en liten ö som heter Björnholmen och ligger utanför Mälarhöjden, där Kristin har en liten stuga. Låtarna på spanska skrevs under en resa till Cali som ligger i Colombia, den stad Kristin föddes i för snart 39 år sedan.

Ikväll spelar Kristin Amparo det nya materialet tillsammans med Lilla Trion på intima Blinda Tigern på Musikaliska i Stockholm.

Den 16 juni har hon en större releasekonsert på anrika Fasching, Stockholm.