Mänsklighetens levnadssätt idag är ohållbart – i lördags startade musik-kampanjen #SkogenSjunger

Kan man verkligen äga skogen?

Det är den blott 17-åriga klimataktivisten Andreas Magnusson (Fridays for Future) och artisten Anna Vild (nyligen aktuell med låtenElden”) som vill uppmärksamma det ohållbara i mänsklighetens levnadssätt idag och det ohållbara i det svenska skogsbruket. Detta görs genom den interaktiva kampanjen #SkogenSjunger

Ekot av skogens nödrop vill Andreas Magnusson och Anna Vild ta till vara. Höra det, lyssna till det– och skapa något större. Mellan 1 och 22:a maj (den biologiska mångfaldens dag) ska därför ekot efter hjälp från skogen höras över hela landet. Allt kickades igång kl. 00:00 i lördags med release av singeln: SKOGEN, och en livesänd talkshow där duon bland annat intervjuade Tina-Marie Qwiberg, just nu är aktuell med dokumentären ”Mellan himmel och jord” på SVT, och den internationella koordinatorn för Skyddaskogen.se Lina Burnelius, som alltså driver arbetet i Sápmi tillsammans med Sofia Jannok m. fl.

Låten ”SKOGEN” är skriven av artisten Anna Vild, baserad på en text i juristen och författaren Annika Andebarks bokserie ”Eldarna” om häxprocesserna på 1600-talet och rättssystemets patriarkala strukturer än idag. ”SKOGEN” innehåller även delar av det uppmärksammande tal Andreas höll i riksdagen på End Ecoside konferens den 10 oktober 2020.

#SkogenSjunger är en interaktiv kampanj där alla som vill medverka ombeds att filma skogen de älskar att spendera tid i och skapa sin egen musikvideo till låten ”SKOGEN” att sen ladda upp på sina sociala medier med #SkogenSjunger så att fler kan se bidraget.

Mer info om kampanjen #SkogenSjunger här!

Andreas Magnusson från byn Mockfjärd i Dalarna är engagerad i Fridays for Future och har nominerats till Årets Ungdomshjälte av Svenska hjältar. Han har blivit utnämnd till Årets Unga Mockfjärding, har talat i Riksdagen, föreläst för Myndigheten för ungdoms- och civilsamhälles frågor, och intervjuats om sitt engagemang i TV4s Nyhetsmorgon.

Anna Vild är sångerska, dansare och luftakrobat. Hon har arbetat med krogshow och musikal i södra Europa och runt om i Sverige, släppt fyra EP:s, ett fullängdsalbum och flera vackra musikvideos.

Tillsammans med författaren och juristen Annika Andebark driver hon YouTube-kanalen trolldomsprocesser.se om häxprocesserna under 1600talet. I september släpper Anna sitt andra albumOVÄSEN som bygger på samarbete med Annika och är både ett statement och ett konstverk!