Foto: Till Brönner

Magnus Lindgren flerfaldigt nominerad för amerikansk Grammy!

I natt stod det klart att världsartisten Magnus Lindgren är nominerad för amerikansk Grammy! Saxofonisten, klarinettisten och flöjtisten Magnus är tillsammans med John Beasley och SWR Big Band nominerad för albumet Bird Lives. Där har Magnus tillsammans med John Beasly arrangerat om den stora saxlegenden Charlie Parkers projekt Bird with strings.

Bird Lives är nominerad i kategorin Best Large Jazz Ensemble Album och för bästa arrangemang i en instrumental produktion (Best Arrangement, Instrumental or A Cappella) för låten Scrapple From The Apple. Dessutom i en tredje kategori, Best Improvised Jazz Solo, för låten Cherokee/Koko (solist John Beasly), som Magnus arrangerat tillsammans med John Beasley, och som han också spelar på.

Magnus har i fem år varit Artist in Residence för SWR Big Band i Stuttgart. På fredag spelar han tillsammans med storbandet på BRAWO Messe i Stuttgart. I Sverige väntar närmast konserter i Stockholm, Västerås och Lund tillsammans med projektet By Four under december.