Mattias Lies blåser nytt liv i Edith Södergrans poesi med fängslande musik

Mattias Lies blåser nytt liv i Edith Södergrans poesi med fängslande musik

Han är Falunsonen med de finska rötterna som tidigare gjort sig känd för att skriva musik som rör sig mellan den amerikanska folkrocktraditionen och den nordiska visans klingande folkton. Så steget till Edith Södergrans poesi var inte så långt.

Det hon uttrycker i sina texter fångar jag upp och ger musik åt. Vi har båda en utåtriktad livslängtan, ett inåtriktat grubbel och vi delar ett panteistiskt färgat vemod. Ediths unga bortgång är också en påminnelse om att vi behöver värna om det vi håller kärt. I efterdyningarna av pandemin, i de pågående krigens samt i samhällets skuggor behövs motvikter, säger Mattias Lies

Låtskrivandet har fungerat som en kompassnål, ett terapeutiskt redskap som hjälpt till att göra världen något mer förståelig.Den självbetitlade debutplattan såg dagens ljus redan för 15 år sedan. Albumet uppmärksammades bl.a. av TV4:s Nyhetsmorgon och fick rotation på 12 av Sveriges Radios P4-stationer. Med ett öppet hjärta och mycket ”Sisu” har han sen dess släppt ifrån sig ytterligare fyra album och turnerat i såväl Sverige som USA där han delat med sig utav sina upplevelser.

Kommande albumet ”Rösten från Karelska näset” är producerad och huvudsakligen inspelad, arrangerad, mixad och mastrad av Mattias Lies. Inspelningarna har ägt rum i Studio Kroppsportalen, Bingsjö Prästgård och hemma hos medverkande musikanter.

Första singeln ”Hösten Bleka Sjö” släpps 8 december 2023

Albumet ”Rösten från den Karelska Näset” släpps 23 april 2024. Alla tonsättningar är gjord av Mattias Lies till Edith Södergrans dikter undantaget två spår som Mattias skrivit text och musik till.

Hans röst river och lugnar själen och öppnar upp publikens innersta känslor. – Björn G Stenberg, Uppsala Nya Tidning

Förhandslyssning av ”Hösten Bleka Sjö”:

Kontakt skivbolag:

Quality Recordings: Lars Sköld lars@mtaprod.se