MTA Production del i jättesatsning när Vinnova presenterar stöd för digital omställning

I veckan kom nyheten att MTA Production är ett av företagen som får finansiering av Vinnova, verket för innovationssystem, som storsatsar på digital omställning och finansierar ett 80-tal företag som på olika sätt förbättrar vår vardag med nya innovationer.
Vinnova ger finansiering till forsknings- och utvecklingsprojekt med stor kommersiell potential, som även kan bidra till hållbar utveckling.

- Andelen företag som söker för att göra någon typ av digital omställning har varit fler än i tidigare ansökningsomgångar. Det tror vi inte är en slump utan en effekt av corona, men där många insett att det finns behov som kräver nya lösningar även för framtiden, säger Yassman Fooladianpour, ansvarig för utlysningen på Vinnova.

MTA Production utvecklar en tjänst som möjliggör för musikproduktionsbolag och artister att enkelt skapa digitala liveframträdanden, ta emot betalningar och fördela intäkter och rättigheter till medverkande.

- Det finns stort behov av att förenkla i alla led kring ett digitalt framträdande och samtidigt vill vi medverka till att alla som vill se digitalt innehåll skall kunna göra det på ett mer hållbart sätt, säger Hilda Sandgren, grundare och Creative Director på MTA Production.