MTA Production i samarbete med Export Music Sweden presenterar The Sounds of Sápmi den 10 juni med bland annat Sara Ajnnak, Vildá, Mari Boine, Sofia Jannok och Torgeir Vassvik

Indigenous Music Summit (IIMS) är ett årligt återkommande event som förstärker ursprungsbefolkningens röster med ett engagemang för artister, kunskapshållare och samhällsbyggare, tillsammans med viktiga inbjudna allierade och kulturella innovatörer.

Under fem dagar samlas artister och musikindustrin för att hedra tradition och skapa nya vägar genom samlade musikuppställningar, nätverksaktiviteter, paneler och ceremonier. Eventet och konferensen ger artister i alla musikgenrer en internationell plattform för att utveckla sin karriär i en kulturellt lämplig och stödjande miljö. Varje showcase har liveframträdanden filmade från artisters respektive territorier.
Showcase-föreställningarna är en aspekt av årets virtuella programmering, som också inkluderar Giiwewizh-serien, 16 original mini-dokument regisserade av Sarain Fox.

MTA Production i samarbete med Export Music Sweden visar The Sounds of Sápmi artister den 10 juni bland annat Sara Ajnnak, Vildá, Mari Boine, Sofia Jannok och Torgeir Vassvik.

I samarbete med Folk Alliance International inkluderas artister från USA Black så som Belt Eagle Scout, Byron Nicholai, Cary Morin, Def-i, Kalyn Fay, Kim Moberg, Sihasin och Thea Hopkins.

I samarbete med Fluvial, Latina Productions, Futuro Libre och Uma Nota inkluderar Latinamerikanska artisterna AMAHIRO, Banda La Tribu, Brisa Flow, Arquesta Del SolSoul, Kunumi MC, Memnxi Kiwe, Mujeres del Viento Florido och Victor Cifuentes.

Artister från Australien inkluderar Aodhan, CLOE TERARE, Kee'ahn, Matalja, Southeast Desert Metal och The Yorke Band.

Årets tema för IIMS är Giiwewizh, ett Anishinaabe-ord som kan översättas som "att ta eller bära hem". Programinnehållet i årets konferens belyser förhållandet mellan land, kreativitet och identitet. Under detta tema kommer eventet att fokusera på samhällsbyggande och bemyndigande samtidigt som man skapar och delar möjligheter för karriärutveckling och bredda kreativa profiler på nationella och globala marknadsplatser.

- Det här eventet är ett tillfälle för oss att stärka våra kontakter och dela våra gemensamma upplevelser som urbefolkningar, säger ShoShona Kish, verkställande och konstnärlig chef för konferensen.
- Internationella strålkastare kommer att hedra och fira rösterna, berättelserna och de traditionella förfädernas länder för urbefolkningar från hela världen.

Eventet/ konferensen kommer att sändas 8-12 juni från det traditionellt obegränsat Algonquin-territoriumet vid National Arts Center i Ottawa, Ontario, Kanada