MTA Production tillkännager ett nytt internationellt program för kvinnliga musikproducenter för att övervinna hinder i branschen.

Det nya globala nätverket för kvinnliga musikproducenter kommer att ge en möjlighet för upp till 25 kvinnliga studioproducenter och beatmakers från hela världen att träffas, diskutera idéer, nätverka och hjälpa till att övervinna hinder i branschen tillsammans. Initiativet kommer också att fungera som en resurs för musiker eller skivbolag som vill arbeta med kvinnliga producenter och producenter som identifierar sig som kvinnor.

Från svenskt håll är det produktionsbolaget MTA Production AB som ingår i nätverket och som fått möjlighet att lyfta fram sju kvinnliga artister och producenter från olika delar av Sverige och från olika genrer.

- Jag är så glad och hedrad över att få arbeta med detta viktiga, efterlängtade och välbehövda initiativ.
Här har vi lyckats börja samla världens professionella kvinnliga musikproducenter på ett ställe, i en organisation som nu kan växa sig stark i hela välden. Det handlar om att finna inspiration, gemenskap och kraft för att kunna utvecklas. Detta nya globala nätverk syftar till att ge dessa fantastiska proffs det stöd de behöver för att utveckla sig själva, sitt nätverk och karriärer,
säger Hilda Sandgren, kreativ ledare på MTA.

The Global Network for Female-Identifying Music Producers är ett samarbete mellan Kanada, Australien, Estland, Argentina och Sverige.

SVENSKA MEDVERKANDE:

• Vera Vinter & Hanna Ekström, Stora Lappträsk/Stockholm
  • Natalie Knutzen, Argentina/Stockholm
  • Melisha Linnell, Göteborg

OM MTA

MTA Production AB är ett produktionsbolag och en byrå för kreativa idéer inom musik, teater och konst. MTA bokar konserter, skapar innehåll, jobbar med strategisk PR och kommunikation, och erbjuder rådgivning, mentoring och projektledning.