Självuppfyllande profetior och småstadsmentalitet när Mattias Lies gör upp med sitt förflutna på nya singeln "Light & Ease"

Singer-songwritern Mattias Lies skriver musik utifrån sin egen historia och den transformativa resa han gjort. Det är musik som rör sig mellan den amerikanska folkrocktraditionen och den nordiska visans klingande folkton.

Tragiska händelser i släktens förflutna, händelser som utspelar sig i tre olika länder i tiden kring Andra världskriget, har lämnat spår som påverkat Falusonens hela uppväxt. För Mattias har låtskrivandet fungerat som en kompassnål, ett terapeutiskt redskap som hjälpt till att göra världen något mer förståelig.

Den självbetitlade debutplattan såg dagens ljus för 15år sedan. Albumet uppmärksammades bl.a. av TV4:s Nyhetsmorgon och fick rotation på 12 av Sveriges Radios P4-stationer. Med ett öppet hjärta och mycket sisu har han sen dess släppt ifrån sig ytterligare fyra album och turnerat i såväl Sverige som USA där han delat med sig utav sina upplevelser.

Idag släpper han släpper han ”Light & Ease”, som den första singeln från det kommande albumet "Turning Points" (Release 15 oktober.) Daniel Ögren har producerat albumet, som precis som titeln avslöjar redogör för olika vändpunkter som ägt rum i Mattias händelserika liv.

I samma veva släpps även en tillhörande musikvideo som är gjord av Josef Mauritzson från Shamo Production.
Videon går att se HÄR.

Om låten berättar Mattas själv:

- Vi är sociala varelser som gärna vill bli bekräftade av vår omgivning men det är inte alltid detta sker. ”Light & Ease” handlar om hur lätt det kan vara att sätta krokben för sig själv på sin vandring genom livet. För mig har det ofta handlar om självuppfyllande profetior samt gammalt skrot som hållit mig kvar i gamla mönster. Den handlar även om hur förvirrande vår samtid kan te sig med yra världsledare samt hur svårt det kan vara att bli profet i sin egen hemstad. Småstadsmentalitet eller inte, jag skrev denna låt utifrån min egen situation i Falun.

En Amerikansk vän som numera bor i Sverige men som levt och verkat i Los Angeles filmvärld tycket att texten även stämde väl in på hur han upplevt klimatet där.

Turning Points släpps den 15 oktober via Quality Recordings / MTA Production