Sofia Karlsson Grammis-nominerad "Årets visa/singer-songwriter"!

Sofia Karlsson Grammis-nominerad "Årets visa/singer-songwriter"!

Idag släpptes årets Grammis-nomineringar och artisten och kompositören Sofia Karlsson är nominerad med "Sånger från broccolifälten" till "Årets visa/singer-songwriter".

Sånger från broccolifälten speglar ett nytt kapitel i Sofias liv och handlar om samtiden, om perspektiv och förändring. Det handlar också om beslutet att flytta, leva ett friare liv, och framför allt ett liv med mindre stress och mer tystnad. Texterna på albumet har ennästan otäckt bra timing och berör aktuella ämnen med titlar som ”Till soldaterna”, med textraden ’vi skulle ju inte vara soldater, vi skulle inte kriga, kriga mot varann ́

- Jag har flyttat från Stockholm till Hälsingland och hittat min plats på jorden i Järvsö. Här lever jag och här flödar kreativiteten på ett fritt
sätt! Stressen har lugnat sig och jag ägnar mig åt att ”växelbruka” mellan byggnadsvård, grönsaksodling och konstnärslivet. Allt får plats. Att leva så ger energi mig långsiktigt, berättar Sofia Karlsson och fortsätter:

- Barnen springer rakt ut på ett oändligt fält som de kan leka och bygga kojor på. Vi har bergen och skogen runt hörnet, naturen bor granne med oss och vi bor i den. Jag har börjat förstå marken, jorden och kraften naturen har.Grannarna bredvid oss odlar broccoli på fälten utanför oss, vi har själva börjat odla i pallkragar och jag gläds åt att skörda våra egna grönsaker tillsammans med barnen.

Ur sången ”Till broccolifälten”:
Jag är ingen eskapistmen flyr ändådenna tiden och insta och allt som vi lever i för jag älskar det enkla
En brasa som knastrar i kva
̈llenvill att ingen ska störaJag är som en sur gubbe med gevär jag vill ha samtalsom ingen annan får höra
Ha
̈r lyser broccolifälten gröna.

- Sånger från broccolifälten är en reflektion. Ibland är det som att man tappar bort själva livet i målen, kraven och de ToDo-listorna som man sätter upp framför sig. Här upplever jag alla intryck starkare, jag kan stanna upp och ibland bromsa tiden. Det är något jag tidigare saknat.

Bakgrund:

Folkkära och hyllade artisten och kompositören Sofia Karlsson har varit verksam i tjugo år. Hon besitter en ihärdighet och en råstyrka i sitt artistskap. Det stora genombrottet kom 2005 med Svarta Ballader, som sålde platina och erhöll både svensk och dansk Grammis. Hennes tolkningar av Dan Anderssons dikter tillhör fortfarande hennes mest älskade gärningar och verkar aldrig gå ur tiden. Albumet följdes av ett flitigt turnerande med utsålda konserter iSverige och många delar av världen. Sen dess har hon gett ut sju album i eget namn, samtliga nominerade eller belönade med Grammis. År 2009 startade Sofia skivbolaget Sally Wiola Music, där hon är verksam som musikproducent. Sofia är också initiativtagare till Slow Art-rörelsen, en processfilosofi där både musik och konst skall få ta tid och organiskt få växa fram.

MEDVERKANDE

Anton Sundell - specialeffekter

Musica Vitae Stråkorkester med konsertmästare, Dorota Siuda

Violasolo, Daniel Eklund