The Hebbe Sisters i samarbete med tysk stjärnproducent – nytänkande remix av Michael Jacksons hit

Fredag den 25 juni släpps låten Billie Jean, den odödliga 80-talsklassikern av Michael Jackson, i en svängig electro swing-version. Systrarna Emelie, Josefine & Maria i The Hebbe Sisters blev kontaktade av den tyske stjärnproducenten Wolfgang Lohr om att bidra med sin imponerande stämsång.

- Vi blev så glada över att bli tillfrågade! Samarbetet med Wolfgang har fungerat så bra och det har varit ett positivt kreativt flöde hela vägen. Dessutom älskar vi Michael Jacksons musik, så att släppa en av hans låtar i en helt ny version känns väldigt spännande för oss, säger systrarna.

Den tidlösa hitlåten Billie Jean presenteras nu i en ny tappning med en känsla av storband, jazz och vintage, i kombination med moderna club-beats. Sångaren Slim Khezri från Los Angeles, har tidigare jobbat i Tyskland som Michael Jackson imitatör, så han är ett viktigt bidrag för att ge låten en sann ”Jackson-vibe”. Som projektets huvudartist ser vi den 27-årigaDJ:en Betty Booom från Sydafrika.

- Sångspåren spelades in både i Los Angeles och i Värmland, sedan skickades ljudfilerna till mig och en annan producent här i Tyskland. Samtidigt spelades gitarren in i Italien, där även produktionen mixades. Det är så det funkar idag – allting är digitalt och globalt, säger producenten Wolfgang Lohr.

Den 25 juni 2009 gick ”The King of Pop” hastigt bort, endast 50 år gammal. Nu, 12 år senare och på årsdagen av hans död, släpps en Electro-swing remix av en av hans mest spelade låtar,Billie Jean. När Wolfgang Lohr var klar med låten kände han att det var någonting som fattades och det var då systrarna Hebbe kom in i bilden.

- Systrarna har en hisnande ”vintage-sång” som låter precis så autentisk som stämsången gjorde på 1920–40 talet. Därför var det ett självklart val att låta deras röster bidra med en ny ingrediens till produktionen och ge det hela någonting speciellt, nytt och unikt, säger Wolfgang Lohr.

Hans mest spelade låt har över 46 miljoner lyssningar och Wolfgang Lohr har höga ambitioner om att även Billie Jean kommer att spridas över världen. Den 25 juni får vi alltså ta del av resultatet av hans samarbete med de värmländska systrarna, som känner storförväntan inför releasen.

- Vi kan faktiskt avslöja att vi har flera spännande samarbeten på gång med Wolfgang, så vår resa tillsammans har bara börjat, säger systrarna glatt.

Release-datum: 2021-06-25
Pre-save länk: https://estlink.de/126 (släpps på samtliga digitala plattformar)
Skivbolag: Electro Swing Thing

Om The Hebbe Sisters:

The Hebbe Sisters är en musikgrupp som består av systrarna Emelie, 29 år, Josefine, 26 år och Maria Hebbe, 23 år. Födda och uppvuxna i Värmland har de sjungit och dansat sedan barnsben och har synts i både Allsång på Skansen, Bingolotto och SVT:s Go’kväll. De har gjort sig kända för sin närvaro, energi och träffsäkra stämsång. Under corona-pandemin har systrarnas konsertverksamhet kraftigt begränsats, men de har istället hittat nya möjligheter och samarbeten för att utveckla sitt artisteri.

Kontakt för intervju samt bilder:
Josefine Hebbe

+46 (0)76-10 22 252info@thehebbesisters.se