Katharina Nuttall i SVTs Babel

Turnéaktuella Katharina Nuttall medverkar på Babel SVT

I veckans avsnitt av Babel medverkar Katharina Nuttall med band och spelar låten Lethe från nya albumet The Garden. Avsnittet sänds i SVT ikväll 31/3 kl 19:00 och på söndag 2/4 i SVT2 kl 20:00.

I övrigt medverkar Mohsin Hamid (brittisk-pakistansk författare) aktuell med "Den siste vite mannen" och Asli Erdogan en turkisk författare som är aktuell med "Requiem över en förlorad stad".

Katharina Nuttalls konstnärlighet överskrider genre och konstformer och på hennes tre släppta album har hon utforskat många olika musikaliska stilar och uttryck. Hennes musikaliska material visar på hennes förmåga att kombinera okomplicerade låttexter med vackra melodier som ofta influeras av rock och råa inslag, men tydligast av allt i hennes melodier är Katharinas dynamiska sångröst som alltid slår igenom med känsla och precision.

Mycket av Katharinas egna verk är baserade i ett behov av att sätta ord på händelser från hennes eget liv och låttexterna karaktäriserar hennes erfarenheter, observationer av det vardagliga livet och känslorna om människor i hennes omgivning. Som låtskrivare säger Katharina att hon hittar inspiration från ”musik som genuint kommer ifrån hjärtat, oavsett genre”.

Under uppväxten var hon omgiven av brittisk popmusik, och influerades starkt av band som David Bowie, Radiohead, Massive Attack och den Amerikanske flyktingen Scott Walker. Andra influenser som Patti Smith, Leonard Cohen, The Velvet Underground, Nick Cave och Laurie Andersson spelade också en stor roll i Katharinas skapande.

The Garden” är Nuttalls fjärde soloalbum och släpptes den 21 oktober 2022. Albumet är ett konceptuellt album om känslomässigt ”flow”, instrumentala låtar och spoken word. Med inspiration från Charles Baudelaire, John Keates och Dirt, är ”The Garden” även ett samarbete med bildkonstnären Albin Biblom.

Katharina Nuttall har tidigare haft framgångar som musikproducent med andra artister, deras bästsäljande album och hon skriver även musik för film, dokumentärer, TV och kortfilmer.

Nu senast är hon aktuell med Soundtracket till den kritikerrosade filmen ”Kungen”, regi av Karin af Klintberg.

Bokningskontakt
hilda@mtaprod.se