Regeringens förhandlingsmannakommission på studiebesök hos MTR i Hongkong

Regeringens förhandlingsmannakommission på studiebesök hos MTR i Hongkong

Före påsk genomförde Catharina Håkansson Boman och Erik Bromander – representanter för regeringens förhandlingsmannakommission för utbyggnad av Stockholms tunnelbana – ett studiebesök hos MTR i Hongkong tillsammans med Johan Söör, affärsutvecklingsdirektör, MTR Stockholm. Studiebesöket omfattade bl.a. besök på tunnelbanestationer med plattformsväggar, toppmoderna depåer byggda under bostads- och kontorshus, LOHAS Park (en ny stadsdel som byggs av bl.a. MTR med bostäder för 58000 människor, handel, kontor, parker och samhällsservice), och MTR:s Airport Express-tåglinje med bagageincheckning direkt på tågstationen i centrala Hongkong.

"MTR driver sedan 1970-talet tunnelbanesystemet i Hongkong vilket är ansett som ett av världens mest välskötta tunnelbanesystem. Vi är väldigt glada över att Catharina och Erik valt att använda MTR och Hongkong som inspiration för hur Stockholm kan utveckla och bygga ut sin tunnelbana." säger Johan Söör och fortsätter:

"I Hongkong står MTR just nu för byggnation och delfinansiering av cirka 30 km ny tunnelbana i tillägg till de 212 km spår som redan finns. I anslutning till nya tunnelbanestationer bygger vi också bostäder, kommersiella ytor och parkområden. Vi vill verka som en långsiktig aktör även i Stockholm och för vår tunnelbanas utveckling och tror att det finns mycket inspiration att hämta från MTR i Hongkong."

I Hong Kong är MTR ansvarigt för både driften av tunnelbanan, underhåll av fordon, infrastruktur och stationer, samt kommersiell utveckling i stationsmiljöerna. Hong Kongs tunnelbana drivs helt utan skattesubventioner. Genom upphandlade kontrakt är MTR även ansvarigt för drift av tunnelbane- eller pendeltågssystem i London, Melbourne, Beijing, Shenzen och Hangzhou.

Bilden: (från vänster) Erik Bromander, Catharina Håkansson Boman och Johan Söör i LOHAS Park; en stadsdel som MTR bygger i Hongkong, där nya bostäder, kontor, samhällsservice och grönområden byggs ovanpå en tågdepå.

För frågor, kontakta Rasmus Sandsten, 0766-41 14 21

MTR Nordic Group består av fem bolag och omfattar MTR Tunnelbanan, MTR Mälartåg, MTR Tech, MTR Facility Management och MTR Nordic. Sedan 2017 bedriver MTR även en Yrkeshögskola för lokförare och tågtekniker. MTR är en av Stockholms största privata arbetsgivare, med drygt 4000 medarbetare och Sveriges största tågbolag sett till antal resor.