Regeringen och MTR satsar på lokförarutbildningar

Regeringen och MTR satsar på lokförarutbildningar

Regeringen lyfter idag fram behovet av fler lokförare i Sverige och gör historiskt stora satsningar på Yrkeshögskolan. Arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L) belyste under en pressträff att tågoperatörer, som MTR, också genomför egna utbildningar. För MTR, som länge tagit ett stort ansvar för detta och idag är det tågbolag i Sverige som utbildar allra flest nya lokförare, är regeringens satsningar mycket välkomna och behövliga.

Nyligen startade MTR sin YH-utbildning av 30 nya lokförare i Eskilstuna, och nästa vecka startar lokförarutbildningen i Stockholm – den sjunde upplagan. Att regeringen inser värdet och nu gör historiskt stora satsningar på dessa utbildningar är något som MTR ser oerhört positivt på och anser är en förutsättning för att vi tillsammans ska kunna hantera den nationella lokförarbrist som råder i Sverige. Lokförarbristen är en fortsatt utmaning för järnvägsbranschen och här krävs det rejäla och konkreta satsningar från alla tågbolag.

– Vi tar ansvar för att vända lokförarbristen, dels för våra verksamheter inom MTR, dels för järnvägssverige. Med kombinationen av YH-utbildningar och lokförarutbildningar i egen regi står vi bra rustade inför årsskiftet då fler Mälartåg ska tillbaka i ursprungstrafik och en nå en bättre resursbalans för Pendeltågen med en stabilare pendeltågstrafik framåt, säger Peter Theorell, Chef operativa utbildningar, MTR Pendeltågen.

MTR har genomfört utbildningar genom Yrkeshögskolan sedan 2017, och har en lång och gedigen kompetens inom området.

Fakta om MTR:s lokförarutbildningar

Totalt utbildas ett 200-tal lokförare under 2023 i MTR:s regi, varav 60 elever via MTR:s YH-utbildningar. Klasser om cirka 30 elever med kursstart augusti/september samt februari bedrivs genom YH i Stockholm och Eskilstuna. Därutöver bedriver MTR egna interna lokförarutbildningar i Stockholm med kursstarter i oktober, december och februari.

Idag är MTR den aktör som erbjuder flest antal möjligheter till lokförarutbildning och därmed bidrar mest till kompetensförsörjningen i branschen över de kommande åren. MTR erbjuder nästan dubbelt så många utbildningstillfällen jämfört med genomsnittlig branschaktör.