MTR Express - Sveriges punktligaste bolag mellan Stockholm och Göteborg.

​Ny fakta: Snabbtågen mer punktliga än flyget det senaste året

Snabbtågen på sträckan Stockholm-Göteborg var mer punktliga än flyget på samma sträcka under perioden juli 2016-juni 2017. Det visar färska siffror som MTR Express tagit fram. Jämförelsen gäller MTR Express och SJ:s snabbtåg samt SAS, BRA och Norwegian.

– Denna nya fakta ger en annan bild än vad som ibland framkommer. Det är mycket glädjande att tåget är mer konkurrenskraftigt än flyget, inte bara sett till klimatpåverkan och bekvämlighet utan även till punktlighet, säger MTR Express VD Johan Söör,

Under de senaste tolv månaderna har snabbtågens genomsnittliga punktlighet varit 70%, mätt som ankomst inom fem minuter från ordinarie tid, och 65% för flygbolagen. Mätt inom 15 minuter, vilket är det mått flyget använder, var motsvarande siffror 85% för tåget och 84% för flyget.

– Trots att vi vinner matchen i punktlighet mot flyget finns det mycket inom järnvägen som måste utvecklas. Här har både Trafikverket och alla vi operatörer ett stort ansvar. Exempelvis måste Trafikverkets rutiner för att hantera trafikstörningar bli bättre, säger Johan Söör.

MTR Express har det senaste året varit det allra mest punktliga bolaget mellan Stockholm och Göteborg och i snitt 13 procentenheter mer punktligt än SJ:s snabbtåg. Nedan följer alla siffror som är hämtade från Trafikverket och Flightstats.com. MTR Express är den enda aktör som samlar in och publicerar statistik för både tåg och flyg.

+5 min +15 min
MTR Express
79 % 90 %
BRA 74 % 90 %
SJ snabbtåg 66 % 83 %
SAS 62 % 83 %
Norwegian 51 % 70 %
Snitt Snabbtågen 70 % 85 %
Snitt flyget 65 % 84 %

MTR-koncernen, med bas i Hongkong, är ett av världens ledande företag inom spårbunden kollektivtrafik och infrastruktur. MTR har verksamhet i Asien, Australien och Europa. Koncernen omsatte 2015 ca 47 miljarder SEK (41,7 miljarder HKD) med ett resultat efter skatt på ca 12 miljarder SEK (10,9 miljarder HKD). Sedan november 2009 ansvarar MTR för drift och underhåll av Stockholms tunnelbana på uppdrag av SL. Från och med december 2016 drivs även Stockholms pendeltåg av MTR. Sedan mars 2015 kör MTR också snabbtågstrafik mellan Göteborg och Stockholm under varumärket MTR Express. MTR Express erbjuder de dokumenterat punktligaste snabbtågen på sträckan och en genomsnittlig kundnöjdhet på drygt 90 procent.