Forssell: Åldersgränser för värktabletter ungdomsfientligt

Henrik Nerlund pressekreterare 08-676 81 52 0736-82 81 52 henrik.nerlund@moderat.se - Den åldersgräns för huvudvärkstabletter som Läkemedelsverket nu diskuterar är ett ytterligare steg i dumförmynderiet. Också en sextonåring som har huvudvärk måste kunna få köpa värktabletter. Att införa en 18-årsgräns är rent ungdomsfientligt, säger Johan Forssell, forbundsordförande i Moderata Ungdomsförbundet. - Att införa åldersgränser för huvudvärkstabletter för att enskilda ungdomar har missbruksproblem är fel sätt att attackera problemet. Unga som skadar sig själva har djupare problem som istället måste mötas med vård och stöd för den enskilde, fortsätter Forssell - Förbud och åldersgränser verkar vara den enda lösning som statens folkhälsobyråkrater ständigt återkommer till. Vad blir nästa steg? Åldersgränser på hamburgare? Det är dags att återupptäcka det egna ansvaret, avslutar Forssell.