Multi Trolley – arbetsmetoden som blev en unik innovation

Peder Jensen såg ett problem och han löste det, resultatet visas på Tekniska Mässan i Stockholm den 19 - 22 oktober 2010 då hans uppfinning Multi Trolley tävlar om Stiftelsen Skapas prestigefulla pris.

Uppfinningen består av en ergonomisk arbetsmetod tillsammans med en vagn som möjliggör att en person kan flytta stora och otympliga möbler på egen hand. Vagnen utgörs av en ram med fyra hjul och fyra justerbara stolpar. Denna monteras på en möbel, som sedan tippas på högkant och kan därefter enkelt förflyttas.

- Multi Trolley är nyckeln till en säker och lönsam arbetsmiljö, säger mannen bakom uppfinningen, Peder Jensen. Jag har länge använt metoden i mitt eget företag. Under lågkonjunkturen blev det tidvis ont om jobb och då tog jag chansen att utveckla min idé och göra den tillgänglig för andra. Jag vände helt enkelt en negativ situation till något positivt.

Det var med omtanke om personalen och för att reducera skaderisken som Peder började använda vagnen och metoden. Han driver sedan 35 år ett flyttföretag och handskas dagligen med tunga och otympliga möbler.

- Jag behövde ett redskap som gjorde arbetet enkelt och smidigt. Med min uppfinning utför en person numer samma jobb som det tidigare krävdes två för att utföra. Dessutom minskar risken för arbetsrelaterade skador då man undviker slitsamma lyft som kan orsaka långa sjukskrivningar. En Multi Trolley är därför en lönsam investering på flera sätt, fortsätter Peder.

Kombinationen av att vara både egen företagare och uppfinnare har varit en stor fördel vid utvecklingen av Multi Trolley. Det är viktigt att tänka i flera dimensioner och det finns många aspekter att ta hänsyn till.

Produktionen sker till största delen lokalt, samarbeten som Peder hoppas kunna utveckla vidare. Men det är inte bara ett hjälpmedel för flyttbranschen:

- Alla företag och institutioner som handskas med tunga lyft och otympliga möbler, där det finns risk för skador, har behov av en Multi Trolley, menar Peder. Intresset har varit stort bland annat från inredningsföretag och industrin. Om kunden har ett särskilt behov kan vi skräddarsy en lösning, metoden förblir densamma, berättar han.

Framtiden ser ljus ut för Multi Trolley. Ett nytt aktiebolag har precis bildats och den internationella patentansökan kommer förhoppningsvis att öppna möjligheten att utöka även utanför Sverige. Det finns också långt gångna planer på nya uppfinningar som väntar på att lanseras senare i år.

- Min vision är att bygga ett företag där jag kan fortsätta utveckla mina idéer, spår Peder. Viljan att lösa problemen i vardagen kommer alltid att finnas.

Besök Multi Trolleys i den egna montern A42:30 eller Stiftelsens Skapas monter.

Gå gärna in på vår hemsida: www.multitrolley.se, där det finns en film som visar arbetsmetoden.

• lönsam arbetsmiljö
  • smart and simple
  • unik idé
  • arbetsmiljö