Future Echoes släpper nya artister från Polen, USA, Kanada, Bulgarien och Sverige

Sveriges ledande internationella showcasefestival Future Echoes släpper nio nya artister till festivalen den 16 till 18 september. Artister från USA, Polen, Bulgarien, Kanada och Sverige finns med bland de nya namnen som kommer framträda live i Norrköping. Det här släppet av artister är både brett internationellt, samt brett i genre allt från globala till lokala artister. Allt från artister med miljoner av streams som Johnning samt artister som The Magnettes som haft stora internationella framgångar och syns just nu på SVT i tv serien ”Jag var en lägre ras”.

De nio artister som presenteras är.

The Magnettes (SE) (Pop)

The Magnettes bildades i Pajala och har turnerat i 19 länder, synts i bland annat Musikhjälpen, Min Squad och Bastubaletten samt hörts i Elite (Netflix), Finaste Familjen (TV4) och Teen Mom (MTV). De har varit fokus i två dokumentärer samt inspiration till spelfilmen ”Turpa Kiinni Minun Haters”. Debutalbumet ”Ugly Youth” (med A-roterade singeln ”Young And Wild”) kom 2017. Singeln ”American” kom juni 2020 och har spelats flitigt på europeisk radio och är en del av deras andra album som kommer 2021/22. Nyligen släpptes ”We Make It Look Easy” som supportar Luleå Hockey. Ett av Sveriges dolda exportframgångar och ett av Sveriges bästa live band.

Johnning (SE) (EDM)

Med en etablerad karriär och samarbeten med artister och producenter över hela världen har Johnning samlat över 500 miljoner streams, både med sina original och som en sångare på andra artister. Efter ett års skrivande, inspiration och nya samarbeten tilldelades Johnning nyligen en guldplatta i Sverige och Norge för sin sång ”Heroes Tonight.” Guldskivan utlöste idén att skriva sin nya EP som heter ”About Last Night”. Efter otaliga timmar skapade Johnning en ny mer framträdande röst och ljudbild som visar hans stora talang; inte bara en sångare utan också som låtskrivare och, viktigast av allt, som artist.

That Girl With Dark Eyes (US) (Electronica)

That Girl With Dark Eyes (kort sagt TGWDE) är det musikaliska projektet för låtskrivaren, producenten och multiinstrumentalisten Tiffany Sotomayor. Ofta jämförd med artister som Prince och Robyn, visar hennes mångsidiga låtskrivande ett oklanderligt öra för melodier. En lovande artist som kan mycket mer än vi ännu har sett. TGWDE startade sitt projekt i Barcelona men bor nu på Kaliforniens västkust.

Francis Tuan (PL) (Pop)

Francis Tuans sånger uppfylls med stillhet eftersom han anser att glädje är det bästa upproret. Hans musik inbjuder lyssnaren till en resa till en annan värld där onödiga gränser - även musikgränser - har suddats ut. Här blir gitarrpop, bakgrunden för andlig reflektion, dansmusik med texter inspirerade av filosofi och etniska vietnamesiska instrument harmoniserar med elektronik. Francis Tuan är född av Vietnamesiska föräldrar i Polen. Förutom gitarr spelar Francis på vietnamesiska instrument đàn nguyệt och đàn tỳ bà. Hans debutalbum "Let's Pretend" släpptes i början av 2020 tillsammans med två framgångsrika singlar: "Borders" och "First Mover". 2021 kommer album nummer två.

Gaeya (SE) (Pop)

Gaeyas inspirerande och hållbara budskap översätts hela vägen till hennes liveshower och hennes Tipi Tours. Under hösten har Gaeya fått mycket positivt uppmärksamhet utomlands med sina singlar Contact och Truth. Gaeya har synts i Global + Optimists Podcast. Sedan lanseringen i april 2019 har Outrage + Optimism blivit den mest lyssnade på podcast för klimatförändringar, med en publik som sträcker sig från San Francisco till Sydney. Toppade de brittiska politiska podcastlistorna två gånger, den har valts som nummer 10 All-Time Podcasts på Apple UK-listan, varit nummer 3 Politics Podcast på Apple Australia-listan och listades på nummer 15 av The Guardian Best Podcasts för 2019. Outrage + Optimism valdes till News & Politics Podcast Honoree i de prestigefyllda 2020 Webby Awards.

Agata Karczewska (PL) (Sing Songwriter)

Agata Karczewska är en Warszawabaserad sångerska och låtskrivare som skapar musik med element från amerikansk folkmusik och country. Kärnan i hennes musikaliskt minimalistiska stil är hennes distinkta sång och det varma ljudet från hennes akustiska gitarr. Hon är självlärd både som gitarrist och sångerska och finner inspiration i sina idoler Elliott Smith och Bob Dylan. Hennes första album producerades av Marcin Bors, en känd polsk producent och musiker.

I januari 2020 vann hon SongwriterUniverse "Best Song of the Month" -tävlingen för sin sång "Fool". Dessutom utsågs hon till en lovande genombrottsartist av den framstående polska radiostationen Trojka.

Psykmissionen (SE) (Punk)

Psykmissionen är ett band som växlar mellan genre, baserat i Norrköping och Katrineholm. Psykmissionen, bildades 2015, har varit svåra att sätta i ett fack av många - ändå insisterar de fem medlemmarna med en fast övertygelse om att deras punkinflytande är det som kännetecknar dem mest som ett band. Tja, alla utom deras medlem Philip, som är den sista levande Axl Rose-fanset i världen.

Psykmissionen arbetar för närvarande med sitt debutalbum som enligt en källa är full av bangers. Medlemmarna är Albin Hermansson (sång, gitarr), Karl-Oskar Nyman (trummor), Philip Andersson (gitarr), Amanda Englund (tangentbord) och Arvid Engman (sång, bas).

Emma Rush (CA) (Klassisk Gitarr)

Under det senaste decenniet har Emma Rush etablerat sig som en av Kanadas främsta klassiska gitarrister. Känd för sin innovativa programmering, kraftfulla scennärvaro och hennes varma ljud och virtuosa teknik.

Emma Rushs karriär har tagit henne jorden runt. De senaste turnéhöjdpunkterna inkluderar en fyra städers turné i Kina, Shanghai International Guitar Festival, Festival de Guitarras Lagos de Moreno (Mexiko), Nyköping Gitaarseminarium i Sverige och en prestigefylld konsert på Internationales Gitarren Symposion, Iserlohn i Tyskland. Hon uppträder ofta i Europa och turnerar genom hela Nordamerika. Hon spelar regelbundet som Azuline Duo med flutist Sara Traficante och 2018-19 turnerade duon i västra Kanada genom Yukon, BC och Alberta. Rush dök nyligen upp i McMichael Gallery's Group of Seven Guitar Project, en dokumentär där anmärkningsvärda gitarrister som Bruce Cockburn, Jesse Cook och Don Ross finns med. År 2018 slutförde Rush två residencies för att både skapa och forska vid Sointula Art Shed i British Columbia och i Lübeck, Tyskland.

Krekhaus (BG) (Rock)

Krekhaus från Bulgarien spelar en blandning av Alternativ Rock / Psychedelic Rock / Funk / Stoner Rock. De gillar att experimentera med standardrockens vokabulär och lånar influenser från jazz, swing och klassisk musik.

Krekhaus är välkända på den bulgariska klubbscenen, där de spelar regelbundet sedan de bildade bandet 2016. De har spelat på de flesta av de stora utomhusfestivalerna i Bulgarien, inklusive Hills of Rock, BNR Park Fest, Sofia Breathes, Kapana för att nämna några. Deras första EP, Odd One Out, publicerades 2018 med en stor konsert i Sofia i Bulgarien. Deras nya studio-LP planeras släppas i 2021.

Alla artister på festivalen här

Om Future Echoes

Future Echoes är Sveriges nya showcasefestival som öppnar 2021, den 16 till 18 september i Norrköping, men kommer att arrangeras årligen i februari med start 2022, 17 till 19 Februari. Festivalen kommer ha 100 artister från hela världen samt en internationell musikkonferens med internationella talare som hålls på Elite Grand Hotel i Norrköping. Festivalen hålls på flera spelställen i centrala Norrköping. Festivalen har redan fått ansökningar från snart 2000 artister från över 60 olika länder. Det är öppet att söka fram till juni. Under festivalen kommer priset Cashbox Lifetime Achivment delas ut. Festivalen har redan flera internationella samarbeten med artistutbyten, mycket genom samarbetet med UNESCO Creative Cities Network i Norrköping. Sedan i starten i juni 2020 har Future Echoes redan varit representerade på internationella showcasefestivaler både i paneler och med utbyten med svenska artister som gjort framträdanden utomlands virtuellt.

Biljetter:

Future Echoes

Artister

Talare

Konferensen hålls på

Elite Grand Hotel Norrköping

peter@futureechoes.se

• norrköping
  • showcase
  • the magnettes
  • showcasefestival
  • agata karczewska
  • future echoes
  • gaeya
  • francis tuan
  • emma rush
  • krekhaus
  • johnning
  • that girl with dark eyes
  • psykmissionen

Future Echoes är Sveriges nya showcasefestival som öppnar 2021, den 16 till 18 september i Norrköping, men kommer att arrangeras årligen i februari med start 2022. Festivalen kommer ha ca 100 artister från hela världen samt en internationell musikkonferens med internationella talare. Festivalen hålls på flera spelställen i centrala Norrköping. Future Echoes drivs av den ideella föreningen Discover Sensation och produceras i samarbete med Norrköpingsföretaget United Vision AB.