Like Swimming tillbaka med singeln"Strike a Pose"

Like Swimming är tillbaka med en ny EP serie som startar med att singeln "Strike a Pose" släpps fredagen den 2 mars. En singel som tar upp ytligheten i samhället och narcissimen i dagens socialia medier.

Like Swimming har över 10 miljoner streams bara på Spotify från debutalbumet och en svensk export framgång.

Gränslösa harmonier, luftigt pådrivande rytmer och en förkärlek att blanda akustiskt med elektroniskt, är några sätt att beskriva indiepoptrion Like Swimming från Stockholm.

Bandet släppte sitt debutalbum “Structures” i september 2014 vilket sammanfattade sju års tidigare musikskapande mellan Claes Carlström, Ida Hedene och Petter Wesslander.

Bandet turnerade i USA på klubbar och festivaler i bland annat Chicago, Nashville, Culture Collide i Los Angeles,CMJ i New York och SxSW i Austin. De fann sig ofta framföra sitt album i dess renaste form, akustiskt, intimt och under olika situationer - i ett hipstrigt vardagsrum i Brooklyn, en bar full av halloween-zombies i Connecticut och på en medeltida mur i Visby. De använde ukuleles, pennor, glas och ett barntrumset för att skapa nya versioner av låtarna. Varje gång fann de mer och mer energi i låtarna när de samtidigt blev mer minimalistiska vilket ledde till konceptet för nästa akustiska EP “Tiny Structures”.

Sen tog saker och ting en ny vändning. Claes insåg att livet på turne inte var det han ville leva. Han köpte sig ett hus ute i Stockholms skärgård och Ida och Petter producerade plötsligt ett barn istället för ett nytt album. Här hade historien kunnat sluta, om det inte fanns en omåttlig drivkraft och vilja att skapa musik tillsammans och ett skivbolag från Nashville som ställer upp på vilka krav som helst.

Nu, två och ett halvt år senare, släpper Like Swimming sin nya singel “Strike a Pose” en elektronisk och politisk låt med ett käftsmällsdriv som ruskar liv i trion. Det är den första singeln från en dubbel EP: Resistance/ Relations. Den första EP:n Resistance är full av politisk frustration för att i den andra EP:n, Relations, kunna koncentrera sig på berg-och-dalbanan i den personliga striden. Resistance/Relations släpps senare i år.

www.likeswimmingmusic.com

Musichelp