The Magnettes till East West i Örebro den 29 januari.

2015 var året som The Magnettes satte Pajala på popkartan. Två USA turnéer, Spelningar i Spanien och England. Kontrakt med amerikanskt skivbolag. Beröm från engelsk press. Ett bejublat framträdande på Live at Heart. SVT  visade filmen om The Magnettes ”A Pajala state of mind”. Nu kommer The Magnettes tillbaka till Örebro den 29 januari för en show på East West.

Deras senaste singel ”Bones” nådde en 8:e plats på Itunes och fått över 65 000 visningar på Youtube (regisserad av Örebroaren Rickard Åstedt). En låt där könsrollerna inom populärmusiken är ombytta och gav dem en tredje plats på QX årslista.

Bones på Youtube:

The Magnettes startdes när Sanna Kalla och Rebecca Digervall var 14 år i Pajala. Bandet har utvecklats under flera år men den nuvarande formen sattes för tre år sedan.

-Vi ville ha kontroll på allting numera är det Sanna, jag och Tomas Bäcklund-Thuneström som är kärnan, säger Rebecca.

Bandet har tagit med sina rötter från Pajala och sjunger vissa låtar på Meänkieli, det minoritetsspråk som finns i Tornedalen. Liveshowen går igenom hela deras resa från Pajala till storstaden och världen. Ämnen som att man inte får knulla, bilkrascher och åldersdiskriminering finns med.

Evenemangets facebooksida

The Magnettes hemsida: