Niklas Gahm, Fastighetsutvecklingsansvarig Svenska Hus, Erika Hellman, VD Gullringsbo Egendomar och Tobias Lundberg, VD MVB Öst i det första spadtaget.

Ett gemensamt spadtag för 170 nya hyreslägenheter i Bandhagen

I samverkan bygger Svenska Hus och MVB 170 nya hyreslägenheter söder om Stockholm. I dag togs ett gemensamt första spadtag för projekt Småbildskameran 1.

Småbildskameran 1 är en del av ett exploateringsområde i Bandhagen. Efterfrågan på nya hyresrätter i området är hög och för cirka ett år sedan fick Svenska Hus, som redan äger ett flertal bostadshus i anslutning till området, grönt ljus för att bygga ytterligare 170 hyreslägenheter i varierande storlek. Tillsammans med systerbolaget MVB inleddes arbetet med bygghandlingar och i dag var det dags att starta produktionen.

Projektet är ett samarbete mellan bolagen i familjekoncernen Gullringsbo Egendomar där Svenska Hus är fastighetsutvecklare och förvaltare, MVB är byggentreprenör, Wangeskog är maskinuthyrare och ANLAB är markentreprenör. Genom koncernsamarbetet utnyttjas kompetensen i respektive bolag på ett optimalt sätt.

Visionen för den nya fastigheten, som fördelas på sex trapphus om sex till tio våningar, är att tillsammans med kommande bebyggelse i kvarteret, bilda en urban och modern karaktär i den befintliga stadsbilden. Inflyttningen kommer ske successivt med start i slutet av 2023.

Dagens spadtag togs gemensamt av från vänster i bild Niklas Gahm, Fastighetsutvecklingsansvarig på Svenska Hus, Erika Hellman, VD Gullringsbo Egendomar och Tobias Lundberg, VD MVB Öst AB.
    På plats var även fler representanter från såväl Gullringsbo Egendomar, MVB, Svenska Hus, Wangeskog och ANLAB.

För mer information och frågor kontakta

Tobias Lundberg
    VD MVB Öst AB