Konstnärens skiss av konstverket Karusell

Karusell ska pryda Vänersborgs nya landmärke

Konstnären Roland Perssons konstverk ”Karusell” kommer att bli höghuset Elisabeths Port utsmyckning när huset står klart sommaren 2023.

Höghuset Elisabeth Port byggs just nu i centrala Vänersborg och är ett samverkansprojekt mellan Vänersborgsbostäder och byggföretaget MVB. Huset är döpt efter specialpedagogen och pionjären Elisabeth Anrep-Nordin, som grundade länets Dövstumskola 1892 och som även var den första kvinnan i Vänersborgs kommunfullmäktige.

Konstverket, som blir tre meter i diameter och gjutet i brons, är en stillastående karusell med detaljer som ska ge betraktaren en förståelse för Elisabeth pedagogik och livsverk.

- Verket ”Karusell” blir ett lekfullt konstverk både konstnärligt och innehållsmässigt, förklarar konstnären Roland Persson. Jag har utgått från en historisk bild från skolan som låg här, det är en sorts karusell, en snurrande platta med bänkar som barnen använde på gården.

- Vi vill skapa en stolthet hos de boende, det ska vara en tilldragande plats att bo på. Samtidigt är området en plats där även andra kommer att passera på väg till och från Vänerparken. Vi ser framför oss att det blir en plats att mötas på, att någon slår sig ner på bänken en stund och att barnen från Vänerskolan vill komma hit för att upptäcka konstverket, säger Åsa E Johansson, en av deltagarna i konstgruppen på Vänersborgsbostäder.

Konstnären Roland Persson är känd för sina rumsliga installationer med avgjutningar av igenkännbara objekt i silikon. Han är utbildad vid Konsthögskolan i Umeå och på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Han har haft en rad utställningar i Sverige och internationellt, han är också upphovsman till ett stort antal offentliga skulpturer.

Konstverket ”Karusell” utsågs i en konstupphandling som genomfördes av Vänersborgsbostäders konstgrupp och konstjury. Juryn bestod av Åsa E Johansson, kommunikatör, Staffan Hummerhielm, ekonomichef, Urban Jonsson, förvaltningschef och Gunnar Johansson, VD, från Vänersborgsbostäder samt Kajsa Frostensson, tidigare verksamhetsansvarig Vänersborgs konsthall och Åsa-Viktoria Wihlborg, konstkonsult, Artplatform.

För mer information:

Åsa E Johansson, kommunikatör