MVB bygger Danderyds nya korttidsboende  i massivträ - första spadtaget taget.

MVB bygger Danderyds nya korttidsboende i massivträ - första spadtaget taget.

Danderyds kommun prioriterar att erbjuda äldreomsorg i närheten av deras hem. För att uppfylla detta behov har MVB fått i uppdrag att bygga ett nytt korttidsboende med hållbarhet i fokus. Projektet är nu i full gång efter att det första spadtaget har tagits.

- Vi signalerar att vi nu är igång med produktionen genom spadtaget, vilket är mycket glädjande, säger Erik Carmestedt, arbetschef på MVB Öst. I det här projektet kommer vi att använda massivträ för att bygga byggnadens stomme, vilket känns extra bra med tanke på vårt mål att främja ett mer hållbart byggande. Detta blir det andra projektet i regionen i år där vi använder denna typ av stomme. Om cirka ett och ett halvt år kommer vi att kunna leverera en modern, hållbar och anpassad boendelösning som uppfyller behoven hos både vårdtagare och personal.

Entreprenaden omfattar en byggnad med 27 korttidsplatser fördelade på tre avdelningar, med tillhörande allrum, hygienutrymmen, kontor och en innergård. Förutom att använda massivträ för stommen, vilket minskar utsläppen av växthusgaser, kommer taket att utrustas med en solcellsanläggning för att driva verksamheten på ett effektivt sätt. Korttidsboendet kommer att certifieras enligt Miljöbyggnad Silver, men med klass Guld när det gäller energinivå.

Genom detta nya boende kommer Danderyds kommun att möta det växande behovet av vård för äldre och möjliggöra vård närmare hemmet, samtidigt som det underlättar för anhöriga att vara delaktiga.

- Danderyd strävar efter att vara den bästa kommunen att leva, bo och verka i, även för äldre och anhöriga. För att uppnå detta måste vi möta invånarnas behov genom hela deras liv, säger Hanna Bocander, ordförande för kommunstyrelsen.

Det nya korttidsboendet i Danderyd förväntas vara klart till sommaren 2025. MVB har tidigare byggt flera vårdinrättningar, inklusive Johannas Trädgård, ett äldreboende för demensvård med 86 platser i Täby, som färdigställdes 2022.

Vid spadarna fr vänster: Erik Carmestedt, arbetschef MVB Öst, Hanna Bocander, ordförande för kommunstyrelsen, Robert Nibelius, ordförande för tekniska nämnden och Birgitta Lindgren, ordförande för socialnämnden.

Foto MVB.