Etapp 1 av tillbyggnaden med nytt orangeri och avslappningsrum

MVB bygger nästa etapp på Varbergs stadshotell & Asia Spa

Varbergs Fastigheter har gett MVB i uppdrag att tillskapa fler spaupplevelser genom ytterligare om- och tillbyggnader på Varbergs Stadshotell & Asia Spa.

Den första delen av om- och tillbyggnaden på Varbergs Stadshotell & Asia Spa med bland annat ett orangeri och nytt avslappningsrum färdigställdes i början av året. Nu påbörjas nästa etapp där det ska byggas en ny inglasad gångbro mellan byggnaderna som skapar förbindelse mellan den befintliga spaverksamheten och en ny takbyggd solterrass med bland annat utomhuspool och bastu. I entreprenaden ingår även renovering av fastighetens fasad med fönsterbyten för att säkerställa byggnadens långsiktiga kondition.

- Vi har haft ett fint samarbete med Varbergs Fastigheter och Varbergs Stadshotell & Asia under den första om- och tillbyggnaden. Nu ser vi fram emot nästa etapp där vi tillsammans skapar förutsättningar för en vidareutveckling av hotell- och spaverksamheten, säger Mattias Kågeby, regionchef MVB Väst.

Stadshotellet ritades av arkitekten Ola Anderson och invigdes 1902. Hotellverksamheten har varit i gång sedan dess, även om byggnaden har haft många andra verksamheter under tiden. Byggnaden har under åren genomgått diverse renoveringar, till- och ombyggnader dels för upprustning, dels för att anpassa de verksamheter som inhysts i lokalerna. Varbergs Fastigheter förvärvade huset 1970 och sedan 1994 drivs Varbergs Stadshotell & Asia Spa av Lars-Olof Oskarsson och Anna Riis. 2001 tillkom spaavdelningen med influenser från Asien.

Den nya om- och tillbyggnaden påbörjas under april och beräknas vara klar i december 2022.

För ytterligare information kontakta:

Mattias Kågeby
Regionchef, MVB Väst AB
mattias.kageby@mvbab.se

Bild från den första etappens färdigställda orangeri och avslappningsrum. Fotograf: Peter Bartholdsson.

MVB bedriver verksamhet inom bygg- och anläggningsentreprenader. Våra ca 500 medarbetare är fördelade i tre regionala bolag: MVB Syd i Skåne, MVB Väst i Västra Götaland och Halland samt MVB Öst i Stockholm inklusive Mälardalen. MVB:s styrka är lokal närhet till kunden och marknaden, en platt entreprenörsdriven organisation och finansiell styrka genom koncernen.

MVB är en del av familjegägda Gullringsbo Egendomar. Övriga bolag i koncernen är Svenska Hus, Forestry, Wangeskog Hyrcenter, Anläggningsbolaget Sverige, Novi Real Estate och Munkbron Finans. Mer information om MVB finns på mvbab.se