MVB bygger Vänersborgs nya landmärke

MVB bygger Vänersborgs nya landmärke

Hösten 2019 ingick Vänersborgsbostäder och MVB ett samarbetsavtal gällande flera byggprojekt i kommunen. Nu startar nybyggnationen av Elisabeths Port,
ett 15 våningar högt bostadshus i centrala Vänersborg.

Elisabeths Port kommer att bli ett imponerande landmärke för staden med sin centrala placering, trekantiga form och en höjd på 45 meter. Huset, som blir stadens högsta, kommer
att omfatta 79 lägenheter med 1-4 rum och kök. På taket kommer det att finnas en gemensam terrass med utsikt över Vänern.

- Det ska bli fantastiskt roligt att äntligen få sätta spaden i jorden och tillsammans med Vänersborgsbostäder skapa detta unika hus där historia och framtid möts, säger Mikael Andreasson, Entreprenadchef MVB Astor Bygg.

Fastigheten har fått sitt namn efter Elisabeth Anrep-Nordin, som på platsen grundade Vänersborgs döv- och stumskola 1892. Hennes visionära och kreativa arbetssätt lade grunden för en ny pedagogik som gav barn och unga med funktionsnedsättning nya möjligheter. För detta beskrivs hon av många som en pionjär inom specialpedagogiken. Elisabeth var också den första kvinnan som blev invald i Vänersborgs kommunfullmäktige trots att kvinnor på den tiden inte hade rösträtt.

Elisabeths Ports beräknas bli inflyttningsklart 2022 - 2023. Projektet går att följa på https://vanersborgsbostader.se/elisabethsport , sociala medier samt på MVB:s hemsida.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Andreasson, Entreprenadchef MVB Astor Bygg AB

mikael.andreassonl@mvbab.se