Bild: Panattoni

MVB står i startgroparna för att bygga ny logistikfastighet i Landvetter

Björröd i Landvetter strax utanför Göteborg har utvecklats till något av ett logistiknav med flera stora nyetableringar de senaste åren. Nu står det klart att Panattoni, Europas största utvecklare av logistik- och industrifastigheter, gör sitt inträde på området med en ny logistikfastighet på 12 500 kvm. Byggentreprenör är MVB som i skrivande stund arbetar med handlingar för bygglov.

I och med kontraktet tar MVB ett steg framåt i sin strategi att växa inom segmentet logistikfastigheter. Fastigheten kommer uppföras med stålstomme och sandwichelement samt förberedas för solceller på taket. Hållbarhetsambitionerna är tydliga med mål om att certifiera enligt BREEAM nivå Excellent.

– För oss är projektet en fin möjlighet att fördjupa samarbetet med Panattoni och samtidigt utöka kompetensen inom logistiksegmentet. Projektet ligger också helt i linje med våra hållbarhetsmål och det är glädjande att Panattoni valt att certifiera enligt BREEAM, säger Josefina Larsson Jarbring, arbetschef MVB Väst.

Panattoni är Europas största utvecklare av moderna och hållbara logistik- och industrifastigheter. De är sedan tidigare etablerade i Mälardalen och Skåne och gör nu sin första satsning i Göteborgsregionen.

– Vi vill erbjuda våra samarbetspartners logistikfastigheter i allra bästa läge. Sedan tidigare har vi projekt i både Skåne och Stockholm, därför är det extra glädjande att nu kunna etablera i Göteborg där vi även har vårt svenska huvudkontor, säger Fredrik Jagersjö Rosell, MD för Panattoni Sverige.

Byggstart planeras ske kring årsskiftet 2023/2024 och man kommer att uppföra en byggnad som består av totalt ca 12 500 kvm inklusive entresolplan innehållande ett för hyresgäster anpassningsbart konceptkontor. Byggnaden kan fördelas på en eller flera hyresgäster med beräknad inflyttning under första kvartalet 2025.

MVB bygger idag ytterligare en logistikfastighet på 46 000 kvm (BTA) åt Panattoni i skånska Åstorp. Ett projekt där man satte spaden i backen för bara några veckor sedan.

Maria Abbestam, marknads- och kommunikationsansvarig MVB Väst
Mailadress: maria.abbestam@mvbab.se