MVB vinner Årets Bygge!

MVB vinner Årets Bygge!

Överkikaren, ett av Stockholms nya landmärken, tog hem segern i Byggindustrins tävling Årets Bygge, kategori Renovering. Bakom projektet står MVB, Slussgården och Wingårdhs, vars samarbete har resulterat i en unik byggnad sett ur både produktionsperspektiv och färdigt resultat.

Projektets framgång grundades i en noggrann tids- och logistikplanering med alla inblandade parter. Fastighetens läge, mitt i Stockholms innerstad, intill Slussen ställde höga krav på samordning och nya lösningar. Projektet innebar även flera hållbarhetsvinster genom bland annat energieffektiviseringar och hållbara materialval såsom KL-trä.

- Vi är oerhört stolta över att motta priset Årets Bygge för Överkikaren. Detta pris är ett bevis på vårt engagemang, kompetens och sinne för nytänkande lösningar där kundens intressen står i fokus. Tack till alla medarbetare som arbetat i projektet och bidragit till ett Stockholm fått en ny spektakulär mötesplats, säger Tobias Lundberg, vd MVB Öst.

Juryns motivering till priset löd:

I en verklighet där vi är i akut behov av att använda det vi har, visar projektet att framtidens Stockholm kan växa på höjden. Med varsam hand och teknisk finess har ett hus från 1980-talet berikats med en takrestaurang – till glädje för både kontorsarbetare och invånare i staden.

Överkikaren genomfördes som en totalentreprenad i samverkan med beställaren Slussgården och Wingårdhs arkitekter. Projektet omfattade påbyggnad av ett våningsplan med restaurang och takterrass på en fastighet vid Slussen i Stockholm.

Årets Bygge delades ut i samband med samhällsbyggarbranschens mötesplats Construction Summit i Stockholm den 19 mars.

På plats för at ta emot priset var från Slussgården Lars Kinneholm - vd, Susanne Öberg - COO och Fredrik Åström - affärsutvecklare. Från MVB Öst Tobias Lundberg - vd, Christoffer Tainio - arbetschef och Linda Wedin, bitr. platschef.

Läs mer om Överkikaren på www.mvbab.se

Tobias Lundberg
VD MVB Öst