Warner Bros nya lokaler ligger precis vid älvkanten. Foto: MVB

Nästa vinst på Färgfemman dras i lokaler uppförda av MVB

Under nio månader har MVB genomfört en total ombyggnation av Warner Bros Sveriges nya produktionsanläggning i Göteborg. Den nya studion ligger precis intill Göta älv och kommer husera program som bland andra BingoLotto och Postkodmiljonären.

Med älvkanten bara en halvmeter från fasaden får medarbetarna på Warner Bros Sverige en sällsynt bra utsikt över inloppet till Göta älv. Här passerar både småbåtar och större fartyg på sin resa upp i älven. Det älvnära läget har ställt höga krav på uppförandet av fastigheten och inneburit bland annat grundförstärkning och pålning 44 meter ner genom den befintliga bottenplattan. Även ljudkraven har varit högt ställda då fastigheten behöver stå emot både utvändiga ljud från tåg- och vägtrafik och ha god invändig isolering mellan de olika verksamhetslokalerna.

Framgången i det här projektet är det nära samarbetet mellan vår beställare Svenska Hus och Warner Bros Sverige. Warner Bros har varit väldigt engagerade genom hela resan vilket gett oss i produktionen en god förståelse för de krav som deras verksamhet ställer, säger Hampus Drevik, platschef MVB Väst.

I Warner Bros nya lokaler kommer bland andra program som Bingolotto och Postkodmiljonären att spelas in. Själva studion är en 1 200 kvm stor blackbox som kan anpassas beroende på produktion. I fastigheten ryms även kontor, snickeri och rum för redigering och efterproduktion.

Det har varit roligt att följa projektet och vi är mycket nöjda med våra lokaler. Hela processen med MVB och Svenska Hus har fungerat väldigt väl och vi ser verkligen fram emot våra framtida produktioner i den nya studion, säger Johan Morén på Warner Bros. International Television Production.

Den första TV-produktionen att spelas in i den nya studion är BingoLotto som går av stapeln den 27 augusti.

Projektet har drivits i ett nära samarbete mellan byggentreprenören MVB, fastighetsägaren Svenska Hus och hyresgästen Warner Bros Sverige.

Maria Abbestam, marknads- och kommunikationsansvarig MVB Väst
Mailadress: