Intensivkurser i matte – en växande trend inför det nationella provet

Idag väljer allt fler gymnasieelever att ta en intensivkurs inför det nationella provet. ”Det var oerhört skönt att få hjälp med att veta vad man skulle repetera.” säger Linnea, som deltog på My Academys intensivkurs över en helg förra året.

My Academys intensivkursutbud innefattar i första hand matematik inför nationella proven. De ger också intensivkurser i studieteknik och presentationsteknik.

Marcus Håkanson, ansvarig för My Academys intensivkurser berättar att intresset för intensivkurserna ökar för varje år som går. Redan i februari började årets intensivkurser inför det nationella provet i matematik att bli fullbokade.

”Vi ser en tydlig trend att elever vill ha korta, intensiva och fokuserade kurser inför främst nationella provet där resultatet i hög grad är betygsgrundande. På vissa innerstadsskolor anses det närmast vara en hygienfaktor att gå en kurs inför nationella provet”, fortsätter han. Våra kurser hålls under åtta intensiva timmar en helg. Många deltagare menar att de lär sig mer under den helgen än under en hel termin i skolan. Sådana omdömen är förpliktigande”, avslutar Marcus Håkanson.

• gymnasium
  • intensivkurs
  • nationella prov
  • nationella provet matte
  • nationella prov matematik

Utbildningsföretaget My Academy startades år 2005 och är idag Sveriges ledande leverantör av läxhjälp i hemmet. Vi erbjuder läx- och skolhjälp i hemmet och intensivkurser för ämnen som ingår i den svenska skolplanen. My Academy har sammanlagt cirka 2500 pedagoger och finns representerat i åtta av landets största städer.