Gå direkt till innehåll
Julia Granung (Peas of Heaven), Paulo Teixeira (Mycorena), Mallika Thapa (Peas of Heaven) och Ebba Fröling (Mycorena) vid en provsmakning av företagens nya växtbaserade korv

Peas of Heaven lanserar hållbar korv med mykoproteinet Promyc™

Peas of Heaven och Mycorena samarbetar och blir därmed först i världen med att lansera en hållbar korv som kombinerar ärt- och mykoprotein. Samarbetet har pågått i över ett år där Mycorenas flaggskeppsprodukt Promyc används som ingrediens i Peas of Heavens veganska korv.

Peas of Heaven är marknadsledande i Sverige på växtbaserade köttprodukter och ligger i framkant av den plantbaserade revolutionen. Företaget fick nyligen priset Årets Produkt på 7-Eleven för sin veganska korv.

“Vi vill göra stor skillnad för både hälsan och klimatet och det här samarbetet ligger helt i linje med vår ambition att förändra världen genom vår korv. Framtidens mat är generativ och det känns superkul att få saker att hända tillsammans med Mycorena som ligger i framkant inom hållbart och näringsrik protein. Dessutom är korven riktigt god också, säger Latif Andersson, COO på Peas of Heaven.

Promyc är en unik mykoproteiningrediens utvecklad av foodtech-företaget Mycorena genom sin specialutvecklade fermenteringsprocess. Promyc har redan väckt stort intresse från livsmedelsindustrin med dess höga proteininnehåll, näringskvalitet, konsistens och hållbara samt innovativa produktionsprocess.

Samarbetet mellan de två företagen innebär att det för första gången någonsin kommer att lanseras en innovativ produkt där ärtproteinet blandas med mykoproteinet.

“Genom att använda Promyc som ingredients kan vi skapa en bättre smak och konsistens för korvarna. Ingrediensen är väldigt lätt att arbeta med när det kommer till produktutveckling vilket gör att vi kan skala upp snabbt, där vår vision är att korven ska vara tillgänglig i butik inom kort.” säger Julia Granung, Head of Products and R&D på Peas of Heaven.

Produkten lokalproduceras från Göteborg där båda företagen är belägna.

”Vi tror på att bygga starka partnerskap med aktörer från livsmedelsindustrin och tillgodose dem med Promyc för att skapa nya och välsmakande produkter. För oss är Peas of Heaven en drömpartner som verkligen ligger i framkant vad gäller veganska produkter både på den svenska marknaden och i Europa. Deras produkter håller hög kvalitet och det är fantastiskt roligt att se att Promyc kan ta produkterna till nästa nivå både vad gäller smak, textur och näringsinnehåll. Vi ser fram emot ett spännande samarbete ” säger Ebba Fröling, COO på Mycorena.

Den nya växtbaserade korven med Promyc lanseras under tagline “The Converter” och kommer att finnas att köpa i begränsad upplaga på Peas of Heavens e-handel samt på utvalda resturanger.