Personligt hälsokonto med e-legitimation

För att stödja de särskilda behoven som utbyte av hälso- och vårddata mellan ett personligt hälsokonto och vårdens system kräver har Infogosoft utökat sitt personliga häloskonto -myHealthAccount med inloggning med e-legitimation.

- Nu när personligt hälskonto blir en del av den nationella e-hälsan är det viktigt att erbjuda tekniska lösningar som stödjer de juridiska förutsättningar för användning av en sådan tjänst, säger Ann Fatton på Infogosoft. Kraven på säkerhet och behörighetsskyddad information är höga och vi möter dessa krav med våra e-hälsolösningar.

För vårdgivarsidan finns en inloggning baserad på identifieringstjänsten SITHS, en av de vanligaster tjänsterna inom nationell e-hälsa.

• patient
  • hälsoinformation

myHealthAccount  är ett allsidigt hälsokonto för privatpersoner i Sverige - tillgång till hälsoinformation ger bättre kontroll över den egna hälsan. Genom att själv mata in och även ta emot data från vårdgivare och friskvårdsföretag får patienten / användaren en komplett bild, samtidigt som vårdgivaren också kan få tillgång till information som patienten väljer att dela ut.

Läkemedel, vaccinationer, medicinska bilder, egna anteckningar och observationer, symptombilder, barnkonton, mm är en del av det som finns på myHealthAccount.