​Rättigheter för personer med funktionsnedsättning lyfts i Almedalen

Hur hänger fattigdom i världen och funktionshinder samman? Kan funktionshinderperspektivet bidra till att de globala målen och Agenda 2030 blir verklighet? Möt statssekreterare Ulrika Modéer, MyRights generalsekreterare Tinna Nummi-Södergren, Lika Unikas ordförande Maria Johansson med flera i politiska samtal arrangerade av MyRight under Almedalsveckan. Det blir premiär för kortfilmen ”Att erövra världen” med porträtt av personer med funktionsnedsättning.

- Det är brinnande aktuellt att lyfta frågan om hur globala framsteg ska nå alla. Idag exkluderas personer med funktionsnedsättning i större delen av världen, och det finns stora möjligheter för såväl regeringen som civilsamhället att flytta fram positionerna, kommenterar Tiina Nummi-Södergren, generalsekreterare för MyRight.

MyRights arrangemang under Almedalsveckan går att följa digitalt på distans och evenemangen är tillgängliga genom bland annat hörselslinga, teckenspråkstolkning, samt textad och syntolkad film. Film och rapport sprids även i sociala medier. Varmt välkommen att följa samtalen, och att själv delta och kommentera!

Internationellt perspektiv på fattigdom och funktionshinder

Tisdag 4 juli, seminarium klockan 10:45-11:30 på Full delaktighet-scenen, Birgers gränd 1.

Filmpremiär, panelsamtal och rapportlansering. Medverkande: Ulrika Modéer, statssekreterare hos ministern för internationellt utvecklingssamarbete, Maria Andersson Willner, riksdagsledamot S, Christina Örnebjär, riksdagsledamot L, Fredrik Canerstam, pressekreterare DHR och Tiina Nummi-Södergren, generalsekreterare MyRight. Moderator är Victoria Öjefors Quinn.

Mer om evenemanget i Almedalskalendariet och på Facebook

Funktionsnedsättning, fattigdomsbekämpning och mänskliga rättigheter

Torsdag 6 juli, seminarium klockan 9:00-9:45 på Sverige i världen, Donnersgatan 6.

Rapportpresentation, panelsamtal och filmvisning. Medverkande: Maria Andersson Willner, riksdagsledamot S, Christina Örnebjär, riksdagsledamot L, Fredrik Canerstam pressekreterare DHR, Maria Johansson, ordförande Lika Unika och Tiina Nummi-Södergren, generalsekreterare MyRight. Moderator är Victoria Öjefors Quinn.

Mer om evenemanget i Almedalskalendariet och på Facebook

MyRights mingel med fotoutställning

Torsdag 6 juli, klockan 15-17 i Funktionsrätt Sveriges tält i hamnen, Skeppsbron H112

Tema fattigdomsbekämpning. Porträtt av Nindi Mtumwa Shafii från Tanzania, Sada Igikundiro i Rwanda och Sameera Sandaruwan från Sri Lanka, samtliga delaktiga i MyRights och medlemsförbundens projekt. Fotograf Jonas Hong Soo Eriksson. Mingel med dryck och tilltugg.

Anna Morin, projektledare MyRight, anna.morin@myright.se, 08-505 77 612

Följ MyRight i sociala medier
Twitter: @MyRight_se

Instagram: myrightsweden