Myrspovens tillbakablick på 2021

Efter fyra år som som “start-up” närmar sig nu en period som “scale-up”. Vi har växt en hel del och på många fronter som inte bara hör till rekrytering. Att vi som bolag har vi vuxit beror mycket på att vi konstant fortsätter utveckla vår teknik och AI. Vi upplever också att den kraftsamling som vi tillsammans med våra kunder driver på lägger en grund för en positiv omställning på energi- och fastighetsmarknaden.

Under 2021 har vi flyttat till ett nytt större kontor som börjar kännas allt mer som vår arbetsplats. Vi debuterade genom att ställa ut på fastighetsmässan 2021. Ett event som var otroligt värdefullt, kul att få träffa kunder och samarbetspartners face to face igen efter månader bakom skärmar.

1, På rekryteringsfronten har vi haft en tillökning på 14 nya medarbetare. Vi är nu uppe i 30 anställda och vi tittar tillbaka på nästan en dubblering i styrka. Vi ser fram emot ytterligare en ordentlig ökning under 2022.

Nu har vi utökat vår kompetens, med ett flertal seniora data scientists med lång erfarenhet inom machine learning. AI teamet är helt klart redo att hissa fler segel för att utveckla Myrspovens AI till nästa nivå. En sann kreatör som vi tror kommer skapa underverk i rollen som Front-end developer har startat under hösten. Även back end har fått förstärkning när vi utökar teamet med en fenomenal talang. Vi har fyllt på med kompentens från fastighetsbranschen i form av några riktigt lovande personer: en senior driftingenjör, en automationstekniker och en energi ingenjör och fler är på väg. Säljteamet har även det fått sig en boost!

2, Vi har också sträkt på oss lite extra och har landat utomlands i ett samarbete. Myrspoven har gett sig in på den internationella marknaden och har under hösten dragit igång ett projekt i Tjeckien. Där ett shoppingcenter nu driftas med Myrspovens teknologi. Ett fint samarbete som visar på effetkiviteten av vår molnbaserade tjänst. Vem vet vilket land vi tar oss an härnäst?

3, Vi lanserade eller ska vi kalla det uppgraderade vår AI till 4.0. Det innebar nya funktioner och tillägg i form av att AI 4 vet vad BMS systemet skulle ha gjort utan oss och använder den informationen i sina beräkningar. Vi behöver inte längre gå igenom Databasen utan använder en API för att göra att saker fungerar mer strömlinjeformat. Förmågan att autoscale. som innebär att uppstarten 1000 byggnader kräver samma mängd tid som om vi skulle startat upp en. Men även en hel del andra små fixes

Vi lämnar ett viktigt och prodiuktivt 2021 bakom oss och går in i 2022 med mycket energi och driv för att i år ta avstamp och jobba hårdare mot vår vision.