Gå direkt till innehåll
Hösten är över! Vi på Myrspoven har ställt om till vintertid och inväntar nu vintern med öppna armar. Gör inte ni?

Du behöver inte acceptera en kall arbetsplats!

Tycker du att det är kallt på din arbetsplats? Eller har du upplevt luften som varm eller torr på kontoret? God arbetsmiljö och ett hållbart inomhusklimat går hand i hand. I slutändan kan inomhusklimatet påverka effektivitet och förmågan att gör ett bra jobb.

Vi vill inte känna att vi jobbar i kylrummet på närmsta livsmedelsbutik när vi sitter och knappar på ett tangentbord. När det kommer till just stillasittande arbete, som till exempel kontor, finns det tydliga riktlinjer för den temperatur som det bör vara. Temperaturen, nu när vi lämnar hösten bakom oss, bör ligga inom spannet 20-24 °C. Temperatur är inte en ensam faktor som är viktigt för att må bra och göra ett bra jobb. CO2-nivåerna får inte överstiga 1000ppm vilket är den absolut maximala nivån som rekomenderas för inomhusklimat. Den ideala nivån av koldioxid inomhus är 600 - 800ppm. För att sätta saker i perspektiv så brukar det sägas att luften utomhus ligger på ungefär 400ppm. Om gränsen på 1000ppm skulle överstigas är det inte helt otroligt att hyresgästerna upplever huvudvärk, irriterade slemhinnor eller koncentrationssvårigheter. En byggnads ventilationssystem kan inte ta bort alla föroreningar i luften, utan dess uppgift är, i första hand, att se till att halten CO2 (koldioxid) är på rätt nivå.

Uppfyller en byggnad inte korrekt temperatur eller tillräckligt ren luft är nästa steg att man antingen driver på implementeringen av Myrspoven. Skämt å sido så har arbetsgivare och hyresvärdar har ett ansvar att systematisk undersöka arbetsmiljön för att åtgärda eventuella aspekter som kan stör hyresgästernas komfort. Därför är det lämpligast att kontakta eller höra av sig till arbetsmiljöupplysningen.

Myrspoven och Nöjd hyresgäst-Index (NhI)

Myrspoven föddes visserligen ur fokuset på energieffektivisering och klimat påverkan. Men i takt med utvecklingen av Myrspovens AI blev det klart att det även går att skala upp mervärden. Att öka komforten och hjälpa våra kunder nå ett högt Nöjd hyresgäst-Index (NhI) är nu påväg att bli lika mycket av en hjärtefråga som energi- och konstnadsbesparing av byggnader var från början. I många av våra aktiva byggnader jobbaar vi nära våra kunder för att se till att arbetsmiljön håller rätt standard. Någonstans söker vi, inom området företagshälsovård och enligt arbetsmiljöupplysningen kriterier, en positiv effekt av Myrspovens AI som också ökar komforten för hyresgästerna.

“Många av våra aktiva byggnader är idag skolor och det känns tryggt för oss att veta att vår vision för klimtet skapar mervärde och komfort för framtidens klimathjältar.” - Tobias Björk Andersson, Affärs Utvecklare på Myrspoven.

Myrspoven är ett medel i arbetesmiljöarbetet för fastighetsägare och företag. Den inomhusluft som krävs för hyresgäster och personals välmående och komfort är inget att bortse ifrån. Med Myrspoven som lösning får ni inte bara stenkoll på inomhusklimatet utan det innebär konstnadsbesparingar samt en storsatsning för klimatets välmående.