Myrspoven x Vacse: Energieffektivisering i Malmö hovrätt med AI-baserad lösning

Hovrätten i Malmö rustas med hjälp av AI

Malmö hovrätt utrustad med Myrspovens myCoreAI för att vara redo för ökad användning samtidigt som miljöavtrycket minskas.

Det är troligt att belastningen på den svenska rättsapparaten kommer att öka ytterligare i framtiden. Detta kräver i sin tur anpassningsbara lokaler för ökat utnyttjande, samtidigt som energiförbrukningen måste minskas. Med hjälp av AI är fastigheten Flundran 2 i Malmö utrustad för att möta framtida behov av ökad användning. Fastighetsägaren Vacse kommer att säkerställa ett bra och stabilt inomhusklimat men till betydligt lägre energiförbrukning.

Myrspoven, ett AI-drivet energioptimeringsföretag, samarbetar med fastighetsbolaget Vacse för att implementera hållbara lösningar i deras byggnader. Myrspovens lösning myCoreAI gjorde det möjligt för Vacse att analysera och optimera energianvändningen på ett effektivt sätt, vilket leder till lägre energikostnader och ett minskat koldioxidavtryck.

Samarbetet mellan de två företagen visar på potentialen för AI-företag och fastighetsbolag att samarbeta för att skapa hållbara och kostnadseffektiva lösningar för framtidens energianvändning i byggnader.

"Att avsevärt minska energiförbrukningen utan att påverka inomhusklimatet och komfortnivån är helt möjligt med dagens AI-teknik",

säger Tobias Björk Andersson, Business Development Lead på Myrspoven.

Arbetet med energieffektivitet i Vacse fastighetsbestånd går snabbt, vilket stämmer överens med Vacse strategiska inriktning att minska energianvändningen med 20 % fram till 2030. Grundläggande för arbetet är att inomhusklimatet för alla som vistas och arbetar i en fastighet ska vara bra och stabilt, oavsett belastning på anläggningarna eller människors rörelsemönster.

"Rättsväsendet har en kritisk funktion för samhället och måste kunna fokusera på sitt uppdrag helt utan störningar. Vacses uppgift är att tillhandahålla ändamålsenliga lokaler som på ett energieffektivt sätt kan anpassas till förändrade behov och en ökad belastning över tid."

säger Pierre Gylbert, Commercial Operations Manager på Vacse.

Baserat på en mängd data, såsom externa väderdata, energitariffer och sociala data, tillsammans med unika mätningar av inomhusklimat och koldioxidnivåer, lärde sig algoritmerna i myCoreAI gradvis hur byggnaden fungerar.

- Var femte minut läser myCoreAI data från byggnadens styrsystem och sensorer, och var 15:e minut beräknar den ett stort antal börvärden som skickas tillbaka till byggnadens styrsystem, som autonomt reglerar värme-, kyl- och ventilationssystemen. "Under projektet har vi gått från att göra sextimmarsprognoser till att kunna modellera 48 timmar framåt"

säger Tobias Björk Andersson på Myrspoven.

- Allt har gått mycket bra. Vacse har varit mycket lyhörd för våra synpunkter, och vi har fått all den information vi behövde under projektets gång. Upplevelsen är att inomhusklimatet nu är jämnare, och särskilt efter en helg; det har skett en klar förbättring,

säger Emma Regnér, administrativ direktör vid hovrätten i Skåne och Blekinge.

Effekterna av arbetet har varit snabba. Sedan april 2022 har elförbrukningen minskat med 27 procent och fjärrvärmen med 23 procent. Under hela projektet, för att optimera fastighetens energiförbrukning, har Vacse haft en kontinuerlig dialog med hyresgästerna om de insatser som gjorts. Detta för att övervaka den kortsiktiga inverkan som kan uppstå vid införandet av kontrollsystemet.

Parallellt pågår ytterligare ett antal AI-projekt i Vacses fastighetsbestånd, och i kraft av de energibesparingar som har visat sig vara möjliga planeras ytterligare investeringar med AI under 2023.

Anders Kallebo

Presskontakt CEO

Sänker byggnaders energiförbrukning med hjälp av AI-beräkningar

Myrspoven gundades 2017, bolaget skapades genom en ihopslagning av två olika områden: Energi och IT. Vår mål är att hjälpa fastighetsvärden att spara energi samt genom att dra nytta av det senaste som hänt i områdena Artificial Intelligence (AI) och Data Science/Analytics. Vår vision är att globalt bidra till att fastighetssektorn minskar sitt koldioxidavtryck och icke förnyelsebara kilowatttimmar med 1%.

Bolagets medgrundare är Anders Kallebo, som har en bakgrund som energiingenjör med gedigen erfaranhet inom energi effektivisering för fastigheter. Den andra medgrundaren är Johan Brunius med en bakgrund inom IT, Artificial Intelligence (AI) och optimeringslära.

Myrspoven AB
Västgötagatan 1