Winter Is Coming…

Winter Is Coming…

Myrspoven skapar förutsättningar för betydande energibesparingar genom att använda AI för kontinuerliga mikrojusteringar av en byggnads befintliga HVAC-system. Resultatet är en mjukvarulösning som unikt driftoptimerar fastigheter genom att minska CO2-utsläpp, reducera driftkostnader och öka fastighetsvärdet.

Den oroliga situationen i världen gör att energipriserna skenar, prognosen ser på många fronter mörk ut för våra svenska fastighetsägare. Att nyttja Myrspovens tjänster hjälper fastighetsägarna att köpa energi när den är billig och strama åt när priserna är höga.

Myrspovens basprodukt myCoreAI driftoptimerar byggnader autonomt så att fastighetsägare lättare kan hantera nutidens volatila energipriser. Dagens energiklimat gör det svårare för fastighetsägare att styra byggnader utifrån ett kostnadsperspektiv. En ny tilläggstjänst från Myrspoven är mySpot. Något som, för våra kunder, innebär att de kan optimera på besparing i kronor och inte bara energiförbrukning.

Vår prognos är att fastigheter med värme/kyl-maskiner kan sänka sina elkostnader med upp till 30% med både energioptimering och spotstyrning. Med den informationen i åtanke frågade vi Anders Kallebo, CEO, på Myrspoven hur han ser på kommande vinter 2022/23:

Här i norden tror jag att vi är mindre skyddade än vad vi vill föreställa oss. Redan nu ser vi helt nya nivåer på såväl rörliga elpriser som terminskontrakt och det är fortfarande sommar. Jag är därför väldigt glad att vår teknik nu, äntligen, klarar av att prisoptimera med en 48 timmars horisont. Det ger våra kunder möjligheten att nyttja de kraftiga prissvängningarna, samtidigt som en prisoptimerad användning även är precis vad energisystemet behöver.

På Waterfront den 21:a och 22:a september kommer Myrspoven att delta på Business Arena Stockholm. Under dessa dagar kommer proptech att ta större plats då det sätts i ett större sammanhang tillsammans med ämnen så som ESG, klimat och energi.

Leta upp Myrspoven på innovationsplanet - diskutera optimering efter spotstyrning, ESG eller se över hur du, kanske till och med, kan spara pengar i din fastighet i vinter.