8 tips för en tryggare utlandssemester

8 tips för en tryggare utlandssemester

Solen har visat sina varma strålar och vittnar om att sommar och semester är i antågande. Tillhör du dem som planerat att njuta av sol och bad i andra länder?

Det sista man dubbelkollar är nedpackat brukar vara pass, kort och biljetter. Har du funderat på hur du bäst skyddar dina värdehandlingar under resan? Identitetsbedrägerier ökar kraftigt och om en bedragare använder din identitet för att köpa saker och teckna avtal i ditt namn kan det bli väldigt jobbigt, och kostsamt, att reda ut. Därför tycker jag nedanstående råd tål att upprepas:

1. Kom ihåg att ditt pass eller nationella id-kort är en värdehandling och eftertraktad bland bedragare!

2. Lämna aldrig passet utan uppsikt vid gate, passkontroll eller gränspassage.

3. Lämna aldrig pass och kort i en parkerad bil, även om den är låst.

4. Lås in passet i hotellets kassaskåp.

5. Skaffa en vattentät behållare för värdesaker så slipper du lämna dem på stranden när du badar.

6. Lämna inte ifrån dig kreditkortet så det kommer utom synhåll på exempelvis restauranger – och dubbelkolla att det är ditt eget eget kort du får tillbaka.

7. Spärra ditt kort mot internetköp under resan (det kan du tillfälligt låsa upp när du själv vill handla)

8. Var försiktig med wifi och öppna nätverk. Kontrollera att de faktiskt tillhör det hotell/kafé du befinner dig på. Gör inget som kräver lösenord eller kortnummer på nätet om du inte är helt säker på att det är skyddat.

Blir du ändå av med ditt pass – kontakta direkt konsulat eller ambassad. Och om du tror du blivit utsatt för bedrägeri–spärra dina kort och ditt personnummer omedelbart! Polisanmäl förlust av pass och andra värdehandlingar så snart som möjligt.

Så packa badtofflorna och stoppa ovanstående checklista i din mentala bakficka. Och njut av semestern :-)

//PA Prabert, vice koncernchef på mySafety Group