Årets julhandel – ett paradis för näthandlare och bedragare

Årets julhandel – ett paradis för näthandlare och bedragare

Årets julhandel lär, som det mesta i år, bli annorlunda än vad vi är vana vid. Men en sak kan vi nog vara säkra på – onlinehandeln kommer att slå alla tidigare rekord med råge. Och en annan sak kan vi också vara säkra på – bedragare av alla slag kommer att utnyttja situationen för att lura så många som möjligt.

För att göra julhandeln på nätet så säker som möjligt finns det några saker du bör tänka på och se upp med.

5 viktiga saker att tänka på när du handlar online

1.Var lite extra försiktigt och misstänksam
Att råda någon att vara lite paranoid hör inte till vanligheterna. Men just nu är det just det du borde vara när det gäller näthandel. Och kom som alltid ihåg att om erbjudandet låter för bra för att vara sant så är det troligen just det.

2.Handla bara på webbsidor du känner till
Var försiktigt med webbsidor du inte känner till sedan tidigare. Känner du inte till sajten eller affären alls, googla ordentligt, läs recensioner och leta i olika forum för att se om det är en seriös handlare du kan lita på.

3.Se upp för förfalskade hemsidor
Det är inte helt ovanligt att olika bedragare i dag skapar hemsidor som kan vara förvillande lika originalet. Såväl till namn som utseende. Var därför väldigt noga och kontrollera att du faktiskt är där du tror att du är.

4.Välj betalningssätt noga
Sätt att betala kan vi prata om i all evighet. För här händer det mycket lurt. Köper du av en annan privatperson – fundera både en och två gånger innan du betalar i förskott. Köper du via en handelssajt – kontrollera att du är på en säker sida och gärna att det är en vanlig betalningslösning

5.Se upp för falska SMS, mail och leveransbekräftelser
När något beställts och ska levereras kommer det ofta en bekräftelse via mail eller sms. De kan ibland vara ett varningstecken på att någon annan beställt något i ditt namn och ibland handlar det dessutom om rent förfalskade meddelanden som är ett bedrägeri i sig. Se därmed upp med vad du får för information och fundera noga på hur du agerar på den.

6.Extra koll på bankkontot
Håll ett extra öga på bankkontot den närmsta månaden. Och flytta gärna pengar du inte behöver just i dag till ett sparkonto eller annat konto än det som är kopplat till ditt kort. Då kan du snabbare upptäcka om något händer och även begränsa skadan.

5 saker att tänka på och göra om olyckan ändå är framme:

1.Spärra kort
Upptäcker du att någon annan handlat saker med dina kortuppgifter måste du direkt kontakta banken och spärra korten för ytterligare köp.

2.Bestrid fakturan
Att bestrida fakturor kan vara jobbigt och tidskrävande, men det är en förutsättning att du gör det om du inte vill bli betalningsskyldig. Det är upp till dig att bevisa att du blivit bedragen.

3.Samla och spar all kommunikation i ärendet
Det är otroligt viktigt att samla ihop och spara all information som hör till ärendet. Det gör det enklare att kunna bevisa att du blivit bedragen. Det är särskilt viktigt om det går så långt som till domstol.

4.Polisanmäl
Att polisanmäla är bra av flera anledningar. För det första ger det dig ytterligare ett verktyg och en del i eventuella framtida processer, särskilt om det hela går till domstol. Men det är också viktigt ur ett statistiskt perspektiv. Det vill säga att det faktiskt kommer fram officiella siffror på hur stort det här problemet är. Tyvärr kan du kanske inte räkna med att polisanmälan leder till mycket i dagsläget, men det är viktigt att göra ändå.

5.Kontakta ditt försäkringsbolag
Har du en bra försäkring täcker den eventuella förluster och rättskostnader. Har du en jättebra försäkring hjälper den dig dessutom med alla punkter ovan och lite till. Så kolla vad du har för möjligheter till hjälp via försäkringsbolaget. Eller teckna vår ID-skyddsförsäkring här.

Med det sagt – ut och handla! Nätet är en värld av möjligheter och nyheter. Men var försiktig så minskar du riskerna rejält.

God julhandel!