Black Friday är här – fynda gärna, men håll i kortet

Black Friday är här – fynda gärna, men håll i kortet

På fredag smäller det. Black Friday har, på gott och ont, blivit en lika självklar del i den svenska handeln som den länge varit på andra sidan Atlanten. Och nu finns det inte längre någon uppdelning mellan offline och online heller – extrapriserna hittar du överallt, både inför, under och efter själva fredagen.

Men som vanligt finns det risker som är bra att känna till. Det finns otaliga exempel när bedragare utnyttjat högtider och speciella dagar för att lura av konsumenter deras pengar. Särskilt när det gäller online-handel. Är man lite sunt småskeptisk till vad som erbjuds och försiktig med hur man faktiskt handlar är det dock sällan några problem.

För att du ska kunna känna dig på den säkra sidan bjuder vi här på några tips:

1. Är erbjudandet för bra för att vara sant?
Som vanligt gäller att erbjudanden som är för bra för att vara sanna sällan heller är det. Kort och gott – erbjuds du köpa en splitterny dator för 1 krona eller nästa (ej ännu lanserade) modellen av din favorittelefon så är det dags att dra öronen åt sig. Förblindas inte av det fantastiska erbjudandet, utan dubbelkolla alla källor extra noga innan du handlar.

2.Känner du redan till affären du handlar från?
Ett tips är att aldrig handla från handlare och sajter du inte känner till sedan tidigare. Det gäller särskilt kring Black Friday och andra ”köphögtider”. Det är just under de här dagarna som bedragare jobbar extra hårt för att lura dig, så håll koll på var du handlar ifrån.

3.Är det ett säkert betalningssystem?
I dag finns det ingen seriös e-handlare som inte har någon form av säkert betalningssystem. Du bör dock ändå alltid dubbelkolla att du befinner dig på en krypterad anslutning när du skriver in dina kortuppgifter (då står det https:// framför adressen i webbläsaren – det viktiga här är ”s” på slutet som står för ”secure”). Lämna aldrig ut dina kortuppgifter i mail eller liknande.

4.Håll koll på banksaldot
I dagsläget är det vanligt att bedragare gör små transaktioner från varje kortnummer de fått tag på, för att testa gränserna. Därför är det bra att hålla koll även på små summor som försvinner från kortet, särskilt inför den här typen av högtider då det ofta börjar handlas för avsevärt större belopp. Och om någon väl börjat handla saker på ditt kort kan det gå fort.

5.Är du försäkrad för onlinehandel?
Är du ändå orolig går det alltid att försäkra sig mot bedragare på nätet. På mySafety Försäkringar har vi tagit fram en praktisk lösning som skyddar dig mot att någon annan handlar i ditt namn på nätet: https://www.mysafety.se/forsakringar/kortforsakring-med-kopskydd.