Det är viktigt att prata om näthat

Det är viktigt att prata om näthat

Nu har den värsta festivalyran lagt sig. Melodifestivalen har varit ett hett ämne hemma hos mig, mycket har handlat såklart om låtarna, men något som mina barn har pratat med mig om är näthatet som har omgett evenemanget. Jag tycker det är viktigt att vi pratar med våra barn och unga, om nätkränkningar som många drabbas av. Det är inte bara artister eller människor som lever i strålkastarljuset som blir utsatta. Jag får dagligen höra berättelser från mina vänner och kunder om deras egna erfarenheter. Jag blir extra berörd när jag får höra att barn drabbas och vilken stress och oro det ger barnet samt deras anhöriga.

Ikväll sänds Trolljägarna och kvällens program handlar bland annat om 13-åriga Shayan som har tagit emot grova hot, men varken skolan eller polisen har hjälpt honom. Vår försäkring DigitalSkydd är inte lösningen på hela problemet, men vi gör iallafall något. Jag har fått kommentarer som ”Ni vill bara tjäna pengar på oro”. Nej, det här ställningstagandet mot näthat har blivit en av de saker som jag står upp starkt för och jag vet att mina kollegor känner detsamma. Jag blir stolt när mina barn förstår vad jag står för och arbetar mot. Den här kampen är både min och din och den är för våra barn.

#mernätkärlek - bästa botemedlet mot kränkningar och hot på nätet
Sophie Gernandt, marknadschef mySafety Försäkringar AB

Bildkälla: Skärmdump TV3.se