Idag startar vår turné mot näthat

Idag startar vår turné mot näthat

Nu sitter jag på tåget mot Sundsvall för idag inleder vi vår Sverigeturné mot näthat. Vi kommer under våren besöka flera städer i Sverige för att prata om hur vi tillsammans kan förebygga näthat och internetbedrägerier, några av de brottstyper som ökar snabbast i Sverige. Samtidigt som nätbrotten ökar dramatiskt så är det otroligt få anmälningar som klaras upp. Hela 96 % av alla anmälningar läggs ner. När man är som svagast måste man vara som starkast och det är inte helt ovanligt att man står ensam i en utsatt situation.

Tillsammans med landets kommuner ska vi lyfta frågan vad näringslivet ytterligare kan göra för att minska hot, hat och kränkningar på nätet. Vi ser att det är många olika grupper som är utsatta för näthat, förutom att det är en grov kränkning av den personliga integriteten så är det samtidigt ett hot mot demokratin. Det blir extra tydligt när det är politiker och journalister som utsätts.

Via vår försäkring DigitalSkydd kan drabbade få hjälp och stöd när de är utsätts för kränkningar och hot. Vi raderar det kränkande materialet och har trygghetsstöd i form av psykolog, juridisk rådgivningen och en nätjour som alltid är öppen. Då får du hjälp och stöd när du är som mest utsatt. Det här är inte lösningen till hela problemet, men vi vill ta ansvar och bidra med det vi kan istället för att stå på sidan och se på när problemen förvärras. Vår inställning är att näringslivets aktörer tillsammans kan bidra till att göra samhället tryggare, det vill vi vara ett exempel på.

Jag ser fram emot många intressanta diskussioner idag!
Sophie Gernandt, marknad- och kommunikationschef mySafety Försäkringar AB