”Jag har aldrig tappat min plånbok”

”Jag har aldrig tappat min plånbok”

Det har nog hänt att jag har sagt att det var bättre förr också! Det är dock sant att jag aldrig har tappat min plånbok, fram till häromdagen. Känslan var sådär!

Som tur är, så är jag inte bara vd för mySafety Försäkringar utan också en trogen kund. Snabbt och enkelt spärrades alla mina betalkort, kreditkort och id-handlingar med den extra tryggheten av försäkringsmoment som täcker eventuella ekonomiska förluster 48 timmar, innan jag ens upptäckte att jag hade förlorat plånboken.

I mySafetys spärrserviceförsäkring ingår också att vi, där det är möjligt, beställer nya kort till kunden. Dock finns det kortutgivare som kräver att kunden själv identifierar sig med t ex BankID, vilket självklart är bra, då det minskar risken för bedrägerier.

Sagt och gjort, jag började ringa runt för att beställa nya kort. I telefonväxeln hos den första kortutgivaren hamnade jag efter ett antal val i menyn i kön för att spärra kort (det kändes som det mest logiska valet, även om mina kort redan var spärrade). Döm om min förvåning när jag fick sitta i kö i 14 minuter!! Jag tänkte att jag kanske hade otur med den långa väntetiden, för när kortutställare ställer ganska höga krav i sina allmänna villkor, och rådande lagstiftning med bl a självrisk, så är inte denna servicenivå acceptabel.

Nu väcktes min nyfikenhet – hur såg det ut hos andra kortutställare? Jag bestämde mig för att ringa spärrnumret för övriga kortutställare för att jämföra tider. Den som var snabbast svarade inom 8 min!

Med privata bank- och kreditkort, företagskort och bensinkort, telefonköer och de facto samtalstid, så tog detta totalt en timme och fem minuter. Förutom att jag gärna hade spenderat denna tid på något annat så hade naturligtvis en oärlig person kunnat åsamka ganska mycket skada under denna tid. Lägg därtill till tiden som har fortlöpt innan du upptäckte förlusten, letandet och kanske oviljan att spärra alla handlingar innan du är 100% säker på att du förlorat plånboken - jag kan notera att det är problematiskt att vara utan något fungerande betal- eller kreditkort i vårt kontantlösa samhälle.

Jag medger att jag hade något av en fast-track när jag spärrade mina handlingar då jag ringde direkt till vår kundservicechef. Jag vet att vi har snabb svarstid, men min process med kortutställarna ovan gjorde mig lite orolig - något kanske hade hänt de senaste veckorna sedan jag senast följde upp detta internt.

Jag kunde dock till min stora lättnad konstatera att genomsnittlig svarstid dygnet runt på mySafety Försäkringars spärrservicenummer var 29 sekunder för perioden 1 jan – 15 juni 2016.

Jag låter 29 sekunder i jämförelse med 8-14 minuter tala sitt eget tydliga språk.

//Daniel Elfvendahl, vd på mySafety Försäkringar

PS. Jag förnekar bestämt att min plånbok hittades på marknadsavdelningen senare på eftermiddagen!