Kommentar angående "mySafety vilseledde sina kunder"

Jag vill börja med att säga att jag och bolaget naturligtvis inte tycker det är bra att bli anmälda och att ärenden har drivits till att bli en rättssak. Vi är bara nöjda om våra kunder är nöjda.

Förra veckans besked från Marknadsdomstolen, att domstolen i allt väsentligt friar mySafety i det mål som Konsumentombudsmannen har drivit mot oss, blev den bästa julklapp jag och alla mySafetys hårt arbetande medarbetare kunde få.

Målet har rört hur vi marknadsför våra tjänster och produkter. Av Konsumentombudsmannen har vi utmålats som fakturaskojare som medvetet skickar oriktiga inkassokrav. Något som självklart inte är kul. Men mycket av kritiken har känts orättvis och tråkig eftersom det har rört saker som vi på eget initiativ har rättat till och försökt lösa i dialog med våra kunder.

Därför innebär förra veckans besked att domstolen i allt väsentligt underkänner Konsumentverkets yrkande en lättnad för alla oss här på mySafety. På en punkt uppmanas vi av domstolen att förändra våra rutiner. Det rör utformningen av förlängningserbjudanden för spår- och spärrtjänster. Domstolen anser att de alltför mycket är utformade som en faktura, snarare än ett erbjudande. Att skicka ut förlängningserbjudanden i form av en giroblankett med följebrev är ett standardförfarande för allt från välgörenhetsorganisationer till tidningsföretag. Och en av domarna ville fria oss också på den punkten. Men självklart följer vi domen och ändrar våra rutiner med omedelbar verkan.

Eftersom domstolen anser att vi har vunnit största delen av målet så ska KO nu betala en del av våra rättegångskostnader. En tanke i sammanhanget är om det är vettigt att myndigheten lägger begränsade resurser på att driva rättsfall som antingen rör saker som vi själva sedan länge rättat till? Eller gränsfall där vi alltid är redo att föra dialog med våra kunder och myndigheter.

Domstolens besked blev en välkommen julklapp för alla oss här på mySafety och vårt nyårslöfte ikväll blir att kommande år arbeta ännu hårdare för att alla ni kunder ska bli ännu mer nöjda med oss.

Gott nytt år!
Carl Johan Thorsell, VD mySafety Försäkringar AB