Livestream-shopping är här på allvar, men det gäller att vara vaksam

Livestream-shopping är här på allvar, men det gäller att vara vaksam

Vad är då livestream-shopping? Enkelt förklarat är det TV-shop på nätet. Liknelsen är inte helt rättvisande eftersom det snarare kanske bör beskrivas som ett modernt sätt att handla över nätet. Här blandas nämligen allt från traditionell marknadsföring och reklam till nyare tiders influencers samt allmän diskussion mellan nätanvändare. Den stora skillnaden och nyheten ligger kanske just där – att det här blir en tvåvägs-kanal där tittare och shoppare i de flesta fall kan interagera med såväl varandra som den som sänder på kanalen.

Det yttersta beviset för att livestream-shopping nu på allvar gjort entré på vår hemmamarknad är att H&M startat en egen kanal för sitt varumärke Monki. Som en rolig detalj kan vi också nämna att det svenska företaget Bambuser ligger i absolut framkant på det här området vad gäller själva tekniken. Nyhetssajten Breakit har också uppmärksammat fenomenet i ett antal artiklar under våren, vilken är ett säkert tecken att något är på väg att hända.

Nya möjligheter, nya hot

Som så ofta med ny teknik och nya sätt att handla kommer tyvärr också bedrägerierna med på köpet. Det varnas allt mer för falska kanaler och affärer där syftet inte är att sälja produkter till dig, utan snarare att lura dig på dina kortuppgifter och dina pengar. Därför är det bra att ha med sig de här fyra tipsen i bakhuvudet om du är nyfiken på livestream-shopping:

1. Se upp för extremt låga priser

Allt för bra erbjudanden innebär ofta (men inte alltid) att något är fel. Som alltid, kom ihåg att ett erbjudande som låter för bra för att vara sant ofta inte heller är det.

2. Handla enbart från sajter och företag du litar på

Se upp för okända platser som inte känns helt rätt. Även om det känns rätt, sök och leta information om den du handlar ifrån för att försäkra dig om att det inte är en bluff.

3. Säkra betalningar

Se till att du har en säker uppkoppling innan du lämnar ut dina kreditkortsuppgifter. Det ser olika ut beroende på webbläsare, men generellt ska du vara uppkopplad via https:// mot hemsidan du handlar från.

4. Teckna en kortförsäkring

Känner du dig orolig finns det försäkringar som hjälper. mySafetys Kortförsäkring ger bland annat skydd om pengar dras olovligen från ditt kort och gäller över hela världen för betal- och kreditkort som utfärdats i Sverige. Då får du även ett köpskydd om du handlar av privatpersoner på exempelvis Blocket, Tradera eller liknande e-handelsplatser. Du kan läsa mer om vår kortförsäking här.